АФП:
Медиите в постиндустриалната журналистика
Журналистът, възприеман като човек, който разкрива истината, осмисля и обяснява реалността, не може да бъде сведен до взаимнозаменяем компютър
/ брой: 279
Блогове, статии, писани от компютър, социални мрежи - всички те вече са част от сектора на информационния печат, но едва ли ще погубят професионалната журналистика. Това е заключението на проучване, озаглавено "Постиндустриалната журналистика", за което съобщава АФП, цитирано и от БГНЕС.
Авторите на изследването, подготвено от Тоу Центъра за дигитална журналистика на Колумбийския университет и публикувано през седмицата в САЩ, обясняват, че технологичната революция позволи появата на мощен поток информация с отрицателни, но също и положителни последици за медиите.
Има много области, където професионалните журналисти не могат да бъдат заменени от машини или от доброволци, работещи в интернет (т.нар.crowdsourcing – ангажиране на голяма група хора по поставена задача), смятат изследователите.
Благородната задача на журналиста, изтъкват те, е да изследва истинските теми на обществото като кризата, предизвикана в католическата църква от свещениците педофили, измамите на Енрон или още скандала с Фаст енд Фюриъс – операция на американското министерство на правосъдието за раздаване на оръжия на мексиканската организирана престъпност.
Журналистът, възприеман като човек, който разкрива истината, осмисля и обяснява реалността, не може да бъде сведен до взаимнозаменяем компютър, обясняват авторите С.У. Андерсън, Емили Бел и Клей Шърки.
Успоредно с това социалните мрежи, блоговете и crowdsourcing-ът дадоха възможност да изплува информация, която не беше на разположение в миналото.
Те цитират, например, смъртта на бин Ладен, съобщена най-напред от пакистанец в Туитър, или цунамито в Япония през 2011 г., маса подробности, за което бяха разказани от очевидци в Мрежата.
Те обясняват също, че компютрите, които могат да превръщат алгоритми в статии на базата на спортни или финансови данни, освобождават време на журналистите, за да се съсредоточат върху съществени теми.
Ала цифровата ера доведе до влошаване на качеството на информацията в САЩ и положението ще се влошава преди да се подобри, а в някои малки градове, където няма местен печат, то определено ще се влоши, заявяват със съжаление авторите на изследването.
А старият модел, който почива главно на рекламата, няма да е същият занапред, за да оцелее. Информацията трябва да струва много по-малко, смятат изследователите.
Настъпването на цифровата ера налага да се измисли нов икономически модел, който според тях трябва да е гъвкав: приходите може да дойдат от рекламата, от спонсори, дарения и филантропи. А намаляването на разходите може да се постигне благодарение на партньорства, аутсорсинг (предоставяне на определени дейности на външни изпълнители) и автоматизация.
Авторите цитират появата на сайтове като Huffington Post, които правят подбор на мненията на авторитетни външни сътрудници, на които не се заплаща.
Ръководството на Huffington Post разбра, че за читателите е по-интересно да извадят и да коментират информациите на "Вашингтон пост" или "Ню Йорк Таймс", а не да се абонират за информационни агенции, се казва в изследването.
При огромния брой информационни източници медиите ще трябва също да си намерят ниши. Има място за подробния и внимателно подготвен анализ. Или пък за живия репортаж, който се издига над какофонията на злободневните новини, смятат авторите на изследването.
Ала в тази нова ера малко медии според тях ще успеят да се справят.