Масови жалби от лошо качество на водата
Омбудсманът Диана Ковачева иска отстъпка от цената при влошена услуга и водни помощи за бедните
/ брой: 200
Многобройни жалби на граждани срещу лошото качество на водата са постъпили при омбудсмана Диана Ковачева. Хората настояват за по-справедливо решение при заплащането на услугата, която постоянно поскъпва.
Заради лошото качество и невъзможността на хората с ниски доходи да плащат за услугата, омбудсманът е изпратила препоръки до двама министри - строителния и социалния. Ковачева настоява за бърза процедура за корекция на цената при лошо качество. За пореден път тя поиска да има подпомагане за социално уязвими граждани при заплащане на услугите за вода.
В същото време властта се готви да въведе нова такса за водата, което неминуемо ще увеличи нейната цена.
"Когато доставяната вода е негодна за питейно-битови цели, е налице неизпълнение на задължение на ВиК оператора, поради което и цената на водата следва да бъде като за вода с непитейни качества", пише доц. Ковачева до регионалния министър. Омбудсманът настоява за изготвянето на ясна процедура, при която да се констатира в бърз срок лошото качество на водата за питейно-битови нужди и да се направи корекция на заплащаната цена.
Ковачева обръща внимание, че няма реални последствия след общественото обсъждане на Проекта на Наредба за условията и реда за присъединяване на потребителите и за ползване на водоснабдителните и канализационните системи. "Гражданите очакваха нова Наредба да регламентира и по-справедлив начин за разпределението на разход вода "общо потребление" в сгради-етажна собственост", пише още омбудсманът до министър Аврамова.
В препоръката до министър Петков доц. Диана Ковачева за втори път поставя въпроса за необходимостта от подпомагане на социално уязвими граждани при заплащане на услугите за вода. Водоснабдяването за питейно-битови нужди, като основна жизнена потребност, е извън обхвата на Закона за социалното подпомагане. Омбудсманът подчертава, че цената на водата се повишава непрекъснато, докато доходите на домакинствата намаляват и затова е наложително държавата да подпомогне социално слабите граждани - клиенти на ВиК, като им гарантира достъпа до вода, за да водят нормален и пълноценен живот.