24 Август 2019събота10:09 ч.

Колела

Марката Tatra закръгли век!

/ брой: 84

автор:Дума

visibility 420

Tatra е стара автомобилна марка с щаб-квартира в чешкия град Копрживнице. Тя принадлежи на компанията Tatra Trucks, базирана в град Острава и е втората най-стара автомобилопроизводителна компания в света с непрекъсната история след френската Peugeot. Чешката компания е основана през 1850-а с името Ignatz Schustala & Comp., но през 1890-а е преименувана в Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriksgesellschaft /NW/, която произвежда вагони и файтони. Използването на немски имена е следствие на принадлежността на Чехия към Австро-Унгарската империя. През 1897-а е произведен първият автомобил в Централна Европа - Prasident. През 1918-а името е отново сменено и става Koprivnicka vozovka a.s. Най-важният момент за марката Tatra настъпва през 1919-а, когато марката Nesselsdorfer е заменена с Tatra - името на планините Татра, разположени край чешко-полската, днес словашко-полската граница. 

През Втората световна война Tatra произвежда двигатели за камиони и танковe за Вермахта. 

В края на март 1919-а 10 автомобила излизат от вратите на фабриката в наскоро преименувания вследствие на обявяването на независимостта на Чехословакия град Копрживнице и носят името Tatra. Независимо че това не са изцяло нови модели, това събитие поставя началото на нова чешка автомобилна марка и компанията днес празнува вековния юбилей на името си. 

Чехословашката декларация за независимост от Австро-Унгарската империя през пролетта на 1919-а идва на вълната на събудения чешки национализъм, който принуждава NW да премести седалището си от Виена, където тя се базира от 1904-а, в Koпрживнице и да наеме нов мениджмънт, който пък от своя страна решава, че е време да се засили производството на автомобили. Водено от Леополд Пашинг, новото ръководство се свързва с конструктора Ханс Ледвинка и го моли да се включи в компанията, като предложи по-напредничави за времето си автомобили и конструкции.

Той и неговият инженерен екип подобряват двата предвоенни модела – 3,6-литровия, четирицилиндров Typ T и 5,3-литровия шестцилиндров Typ U - и двата модела са с моноблок двигател с полусферични горивни камери и горен разпределителен вал. Едно от подобренията на моделите - нови предни спирачки, налага тестово шофиране през зимата от Koпрживнице до Татранска Ломница, село в основата на някои от най-високите върхове в Татранските планини. Ян Новак, ръководител на автомобилния отдел на компанията, ги води по най-лошите възможни пътища. Автомобилите се изкачват над камъни, колелата им попадат в канавки. При приближаването към планините гумите им започват да затъват в дълбокия свеж сняг, но бързо са "обути" с вериги и успешно продължават. 

Тестовият шофьор Йозеф Вермиржовски разказва, че местните жители не можели да повярват, че колата е стигнала по покритите със сняг пътища до селото. "Това би било кола за Татрите!" - възкликнал някой и Новак решава, че "Татра" ще е отлична автомобилна марка и че името ще стои отлично и като лого на марката. 

На Ледвинка е заслугата за дизайна на първия изцяло Tatra автомобил, когато той се връща в компанията през 1921 г. Моделът е T-11 и с него идва прочутото носещо шаси тип "гръбначен стълб", като се запазва класическата компоновка с разположен отпред мотор и задно задвижване. Задното окачване е независимо, двигателят е двуцилиндров, боксер, с въздушно охлаждане. През 1927 г. марката Tatra става и име на цялата компания, а тя продължава да е жива и днес като производител на камиони. 

През 30-те години на миналия век Ледвинка и Фердинанд Порше имат редовни срещи за обмяна на опит и дискусии по разработките си. Порше казва за времето, когато работи над прочутия "бръмбар": "Понякога аз надничах над неговите рамене, понякога той." Няма никакво съмнение, че прочутият народен автомобил на австриеца носи доста от чертите на моделите на Tatra и по-специално на модела Tatra V570. Tatra 97 oт 1936-а има разположен отзад четирицилиндров боксеров двигател с въздушно охлаждане и задно задвижване, предлагащ място за четирима и багажно пространство под предния капак и зад задните седалки. За запознатите отблизо с "бръмбара" това звучи изключително познато... 

Явно и от Tatra навремето са се усетили за плагиата и завеждат дело срещу VW, но то е спряно с навлизането на Вермахта в Чехословакия. По същото време Tatra е принудена от окупаторите да спре производството на модела T97 и да започне производството на военновременна продукция. След войната е възобновено производството на леки автомобили, което спира през 1999-а. Компанията продължава живота си с производството на камиони, предимно с пълно задвижване по формулите от 4х4 дo 18x18. Световна слава на марката носи участието й в прочутото и най-тежко автомобилно състезание в света – рали Дакар, като фирменият пилот Карел Лопрес в периода 1988 –2001-ва печели ралито в категорията камиони цели шест пъти с модела Tatra 815.

От началото на XXI век известната чешка марка прави само товарни автомобили, но има опити това да се промени с плановете на Tatra да прави отново леки коли. И това няма да е новост в историята й – марката прави леки автомобили още от 1897 г., предимно от луксозния представителен клас. Последната й лека кола – от модела седан Tatra T700, слезе от конвейера през 1999 г. 

В по-новото време марката е известна с моделите си T613 (1974–1996) и T700 – 1996–1999 г. Това са големи над пет метра седани със задно разположени двигатели с въздушно охлаждане – V8, 4,4 л, като при варианта на серията 700 мощността му достигаше 234 к. с.

Много интересен, но почти непознат вариант е спортният модел MTX Tatra V8 - 1991–1992-ра, със средно разположен двигател Tatra V8, 3,9 л (306 к. с., 365 Нм). Автомобилът се ускоряваше от място до 100 км/ч за 5,6 секунди и развиваше максимална скорост от 265 км/ч. Били са събрани 200 поръчки, но заради финансови проблеми са построили само четири коли. 

Планираните два нови модела – голям представителен седан в стила на Tatra T87 от 1937 г. и по-компактен вариант в духа на Tatra T600 Tatraplan ще напомнят по вида си аеродинамичните модели със заден мотор от периода 1930-1950 г. Tatra не смята да разработва за тях собствена платформа, а да закупи агрегати от водещи автомобилни производители. 

За да отбележи подобаващо стогодишнината на марката си, Tatra ще е домакин в Копрживнице на фестивала "Дни на технологията". Той ще се проведе на терена на компанията в града със съдействието на техническия музей на марката - Tatra Technical Museum. Фестивалът ще се проведе на 8 и 9 юни. 

Пореден протест в Шишманци

автор:Дума

visibility 30

Честваме 142 години от Шипченската епопея

автор:Дума

visibility 43

Пожар край старото сметище на завод "Арсенал"

автор:Дума

visibility 1055

С 200 лв. отгоре са платили за парно софиянци

автор:Дума

visibility 215

/ брой: 162

Танева предизборно се сети за родните производители

автор:Дума

visibility 253

/ брой: 162

"Фич": Еврото в България - най-рано през 2023 г.

автор:Дума

visibility 191

/ брой: 162

САЩ отварят консулство в Гренландия

автор:Дума

visibility 26

Тук изгря свободата на България!

автор:Дума

visibility 0

Зомби капан

автор:Ина Михайлова

visibility 514

/ брой: 162

Роботи или робовладелци?

visibility 293

/ брой: 162

Тежки битки за горите на Костенец

автор:Павлета Давидова

visibility 349

/ брой: 162

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ