На фокус
Махат от училището предмета... Българщина
/ брой: 22
Маруся Любчева
Българското образование е извървяло дълъг път в своето развитие, в периоди на обновление, реформи, днес - на иновации. То е преживяло възходи с управлението на много достойни българи и провали с управлението на неподходящи за поста политици.
Как да наречем днешния период в развитието на българското образование, в който за пореден път учебните програми се правят "на парче", някой нещо изважда, друг добавя, учителската колегия протестира, но не я чуват, обществото се вълнува, но това вълнение не тревожи тези, които трябва да са най-разтревожени от случващото се. Как да наречем днешния период, в който част от учебните чинове са празни, защото учениците не желаят да ходят на училище; училищните библиотеки, вместо да бъдат храмове на духа, тънат в мизерия, ученици, учители и родители са въвлечени в унизителни истории на агресия и насилие ...
Днес на прицел са География, Литература, История - три от основополагащите за българския дух предмета. И само два чиновнически коментара: "Образованието не определя историческите факти, това могат да правят само учените" и "В българското образование няма дисциплина по българщина"...
И един нечиновнически коментар: Българското образование формира ценности! Все по-трудно, но все още! И затова в Закона за училището е записано: "...запазване и развитие на българската образователна традиция", "...Съхраняване на културното многообразие и приобщаване чрез българския език", "...Съхраняване и утвърждаване на българската национална идентичност".
С какво и на кого попречиха изхвърлените от учебните програми по литература "История славянобългарска", "Вятър ечи, Балкан стене"... и още други, пряко свързани с българския дух произведения на велики български автори, за да бъдат заменени с "автора" Робинзон Крузо и други като "Декамерон" например, вероятно много "разбираеми" за децата на България.
Не проумявам докъде може да стигне едно българско Министерство на образованието - не заради организацията и моделите (които отреждат на системата незавидно място във всички рейтинги), а заради поругаването на националното достойнство на България.
Образованието е системата, на която се крепи българската идентичност, която носи българския дух, независимо от това, че няма учебни предмети "Български дух" и "Българска национална идентичност". Така казват чиновниците.