Мъдрословици и откровения на Дмитрий Лихачов
Избрани мисли и афоризми от известния руски учен и приятел на България пусна издателство "Славена" по случай Деня на будителите
/ брой: 256
Илия ПЕХЛИВАНОВ
Едно рядко издание на варненското издателство "Славена" с управител Наско Якимов след второто разширено и допълнено издание на "Писма за доброто и прекрасното" предлага поредна среща с един от големите хуманисти на отминалия ХХ век и драгоценен приятел на България акад. Дмитрий Лихачов. Русистката Росица Бърдарска в съставения от нея сборник "Без доказателства" е подбрала внимателно откъси от статии, интервюта и други публикации, сентенции, като ги е превела на български език и подредила по азбучен ред. Има предупреждение към читателите: книгата не трябва да се чете последовоателно, а да се отваря напосоки - така човек все ще открие нещо смислено и полезно. Това напомня за древната традициия на сборници с писма и афоризми в търсенето на съвременни читатели особено по-млади, които нямат време и търпение да се заседяват над пространни текстове. Освен това тази подоборка се отличава с проникновеност и интимност.
Предлагаме извадки от книгата с някои незначителни добавки.
Екология на духа
* * *
Ако не виждате зад заобикалящия ви свят неговото минало, той е празен за вас. Скучно ви е, тъжно ви е и в крайна сметка сте самотни.
* * *
Без памет няма съвест.
* * *
Без нравственост не действат никакви социални и икономически, исторически и всякакви други закони, които създават благосъстоянието и самосъзнанието на човечеството.
* * *
Всеки човек е носител на миналото и националния характер на народа си.
* * *
Губете времето си за това, което е достойно за тази загуба.
* * *
Да се престориш, не значи да излъжеш.
* * *
"Джебчийството в науката"- това е да цитираш източници от втора ръка.
* * *
Екологията не бива да се ограничава само със задачите за запазване на природната биологическа среда. За живота на човека е не по-малко важна средата, създадна от културата на неговите предци и от него самия. Съхраняванието на културната среда е задача не по-малко съществена от съхраняването на заобикалящата ни природа. Ако природата е необходима на човека за биологическия му живот, то културната среда е също толкова необходима за неговата "ДУХОВНА УСЕДНАЛОСТ", за привързаността му към родните места, за неговата нравствена самодисциплина и социалност.
* * *
Животът трябва да се живее творчески, да се поддържа съзидателното начало в него. Животът е разнообразен, следователно и съзиданието е разнообразно, и стремежите ни към съзидателност в живота също трябва да бъдат разнообразни според нашите способности и наклонности.
* * *
За всеки народ обръщането към неговото собствено национално минало - ако не е било продиктувано от национализъм, от тесния стремеж да се разграничи от другите народи и техния културен опит - е било плодотворно, защото е обогатявало, разнообразявало, разширявало културата на народа, неговата естетическа възприемчивост.
* * *
За всеки народ трябва да се съди по нравствените върхове и по идеалите, с които той живее. Необходима е доброжелателност към всеки народ, и най-малочисления! Всяка недоброжелателност винаги издига стена от неразбиране.
Интелигентност и образованост
* * *
Интелигентността не е само в знанията, а и в способността да разбираш другия.
* * *
Изкуството не може да се улови с голи ръце. Зрителят, слушателят, читателите трябва да бъдат "въоръжени" - въоръжени със знания, информация.
* * *
Книгата винаги ще намери онзи, комуто е нужна.
* * *
Капризничество в науката - да избираш само "изгодните" за тебе теми.
* * *
Литературата ни дава колосален, най-обширен и най-дълбок жизнен опит.
* * *
Между патриотизма и национализма има дълбока разлика. Първият означава любов към своята родина, вторият - омраза към всички останали.
* * *
Моралът е в човешката природа. Нормите му са устойчиви и вечни. Наистина, какво може да се противопостави на заповедта "Не убивай" !? Коя друга заповед? "Убивай"? А на заповедта "Не кради"? Или "Не лъжесвидетелствай"?
* * *
Не уважава заслугите на другите онзи, който сам ги няма.
* * *
Не количеството творби, а тяхното качество е важно!
* * *
Образоваността не трябва да се смесва с интелигентността. Образоваността живее със старо съдържание, интелигентността - със създаване на ново и осъзнавне на старото като ново.
* * *
Отрицателният резултат от изследването също е резултат, при това обикновено най-безспорният.
* * *
Отдавна се знае, че българското и сръбското ръкописно наследство е по-широко представено в руските ръкописи, отколкото в тези две страни.
Култура и ценности
* * *
Природата е създавала човека милиони години и тази нейна творческа, съзидателна дейност трябва да се уважава.
* * *
Паметта е основа на съвестта и нравствеността, паметта е основа на културата, на натрупванията на културата, паметта е една от основите на поезията, на естетическото разбиране на културните ценности.
* * *
Разбирането ни за другите култури зависи от обема на натрупаните знания за тези култури.
* * *
Славянските народи не са били самоуки провинциали, ограничени от местните си интереси. Чрез Византия и други страни те са дишали въздуха на световната култура.
* * *
Старото не може да бъде напълно лошо. Новото не може да бъде винаги добро.
* * *
Съвършено погрешно е виждането, че подчертавайки националните особености, опитвайки се да определим националния характер, ние спомагаме за разединението на народите, подбуждаме шовинистичните инстинкти.
* * *
Трябва да бъдеш умен навреме и с мярка.
* * *
Товарът на културата е единственият товар, който не утежнява движнието напред, а го облекчава.
* * *
Ученикът трябва да отдаде дължимото на учителя - да го задмине, но предателството на ученика неслучайно е заклеймено в световната литература като най-големия пример на предателство.
* * *
Френска поговорка гласи: "Важно е да имаш смеещите се на своя страна". Онзи, заедно с когото се смеят, е победител в спора.
* * *
"Хулиганство в науката" е да ругаеш предшествениците си, като скришом използваш (макар и частично) техните материали.
* * *
Човешката култура е активната памет на човечеството, активно внесена в съвременността.
* * *
Човекът е нравствено уседнало същество, дори онзи, който е бил номад - и за него е съществувала "уседналост" в просторите на неговото свободно номадство. Само безнравственият човек не притежава уседналост и е способен да убива уседналостта на другите.
* * *
Човек е създаден с огромни, неизползвани докрай творчески възможности. Защо? Очевидно заради това, за да не приключваме със себе си развитието, да не затваряме в себе си онова, към което природата се е стремила милиарди години, а да продължаваме това развитие.
Послепис
Дмитрий Сергеевич, наричан още Българолюбец, казваше пред близки и познати и следното:
- По руски: "Кажется, намазолил глаза зрителям..." А по български: "Струва ми се, зрителите получиха мазоли на очите си след моите чести появявания по телевизията - би трябвало малко да се поскрия..."
- Предлагам да ми намажат костюма с някакво вещество, за да не ме ловят телевизионните камери.
- Съгласен съм да ме заведете на зъболекар, вместо да ме осветяват с прожектори в студиото на телевизията.
- В Древна Русия селяните са казвали за някой дебелак: "Него Господ съвсем го е забравил!..."
- А този човек се опитва да задържи една пирамида на върха й . (За нещо, което е безсмислено и невъзможно.)
- Един истински учен следва в края на живота си да състави няколко свои афоризма като извод от своите дългогодишни занимания - не повече от три-четири обаче.
- Когато историята стане чиста наука - престават да я четат.
- Всяко човешко дело съдържа несъвършенства. Безгрешни са само делата на Бога.