Лобизъм
/ брой: 3
От думите на шефа на КФН Бойко Атанасов разбираме, че прословутата система бонус-малус, чрез която по нов начин ще се изчислява премията по задължителната застраховка "Гражданска отговорност", може да влезе в сила само за леките коли. А въвеждането й за камионите и автобусите щяло да се отложи, докато се оправели разногласията с превозвачите.
Един вариант, изготвен от регулаторната комисия, вече беше отхвърлен през 2018-а. И сега предложеният е подложен на критики. Очевидно е, че администрацията у нас не е в състояние да свърши работата, за която й се плаща, и обикновено успява само да създаде хаос. На същия хал е и въвеждането на тол системата за таксуване на преминаването по пътищата на тежките автомобили. Какво обаче е другото общо между тези две големи каши? Нарича се лобизъм.
При тол системата става въпрос за лобизъм в полза на тежкотоварния автотранспорт. Защото всички ние с леките автомобили ще плащаме данък под формата на винетки, докато тежките автомобили ще плащат за само 6 хил. км от пътищата. Това е по-малко от една трета от мрежата. А кой руши повече пътищата - лекият автомобил или тежкият камион?
Бонус-малус пък е откровен лобизъм в полза на застрахователите. Независимо от всичко, което говорят пишман експертите, на всички е ясно, че от една страна, за нарушение ще си плащаме хем на държавата, хем и застраховката ще става по-скъпа. По принцип застрахователите изплащат обезщетение при причинена щета. С готвената бонус-малус обаче и нарушител, който не е причинил щета, също ще плаща по-скъпа застраховка. Иначе бонуси-те в новата система са несъизмеримо по-малки от малуси-те. И така тя се оказва инструмент за увеличаване на застраховката, но не и за стимулиране на изрядните шофьори. А парите за застраховаката е ясно къде отиват, нали?