05 Юни 2025четвъртък12:32 ч.

Lekker Mobil - тайната зад рекорда!

/ брой: 252

автор:Дума

visibility 1929

През нощта на 25-и срещу 26-и октомври беше поставен нов рекорд - за изминаване на най-дълго разстояние с едно зареждане на акумулатора на електромобил - 605 км, изминати за по-малко от седем часа със средна скорост 88 км/ч. Създателите на рекорда са две немски компании - енергийната Lekker Energie и специализираната по акумулаторите DBM Energy. Съвместната им „рожба“-рекордьор се нарича Lekker Mobil, направен  въз основата на сваления отдавна от производство модел на Audi A2. Има логика в избора именно на този модел – масата на A2 е по-ниска от тон, заради алуминиевото му купе, аеродинамиката му не е лоша, а това дава основа за нисък разход на енергия при движението. Интересното е че специалистите на  DBM са успели да не пипат нито вътрешното пространство в салона, нито това в багажника при преустройството на колата за работа на ток.
Финалът на пробега в Бранденбургската врата в Берлин е бил тържествен – излезлият от колата пилот, той и изпълнителен директор на DBM Energy 27-годишният физик Мирко Ханеман, випускник на Техническия университет на Илменау се пошегувал: "Ако някой от журналистите има нужда да си зареди iPhone-а, имаме още малко ток в акумулатора!“. Оказало се че след рекордния пробег в акумулатора на колата има още 18% ток от капацитета му.
На 29-и януари 2010-а Ханеман получи специален приз за иновация в рамките на ежегодния конкурс "Интелектуален автомобил". Журито тогава оцени високо акумулатора от рядък тип, създаден от екипа на физика, откриващ нови възможности пред транспорта. Още тогава Мирко заяви, че планира изминаването на разстоянието от Мюнхен до Берлин с електромобил без дозареждане и удържа на думата си. В основата на неговия акумулатор са клетки на литиево-полимер-метална основа - LMP, разновидност на химически източник на ток, появила се още през 90-е години на миналия век.
Капацитетът на акумулатора, монтиран в ауди-двойката е 115 киловатчаса, а похарчените за изминаването на 605-е километра 94,3 кВтч означават среден разход на електричество от 156 ватчаса на километър. Резултатът е отличен, още повече, че в доста студената нощ Мирко дори е включвал парното в салона на колата.
Въпреки, че LMP са открити отдавна, учените и инжинерите почти бяха изоставили разрабтката им заради редица проблеми. Така например, подобна батерия работела нормално само при температура 60 градуса Целзий, изискващо много сложна система за температурен контрол. Зле изглеждал и животът на подобен акумулатор – едва 100-200 цикъла на зареждане-разреждане, докато за нормална употреба са нужни поне 1000 цикъла.
Основаната миналата година компания DBM Energy веднага се заела с отстраняването на проблемите и днес, според твърденията на Ханеман, LMP са напълно пригодни за използване в електрически транспортни средства. Новата си технология LMP немците наричат Kolibri AlphaPolymer, но не съобщават нищо съществено за тънкостите й. Само твърдят, че самозапалването на акумулатора им е невъзможно, дори при катастрофа, и че той има работен диапазон от -40 до +100 по Целзий. В LMP се използва доста по-малко литий, отколкото в традиционните литиево-йонни акумулатори, в тях няма скъпоструващия кобалт, клетките на Kolibri са по-леки и по-мощни от съвременните литиеви акумулатори и имат КПД от 97%. Те могат да се заредят напълно за само шест минути!
Ханеман не дава подробности, колко може да струва акумулаторът му. Теоретично би тябвало да е два пъти по-евтин от литиево-йонен, но в крайна сметка цената зависи най-вече от обемите на производство. На въпроса "кога компанията ще може да стартира едромащабно производство на новите си акумулатори?", Ханеман отвръща: "Оптимистичната прогноза ли искате? Сега, веднага!".
За да достигне Япония и Корея в полето на масовата електрификация на автотранспорта и в частност за усъвършенстването на акумулаторите, както и за развитие на мрежа от елзарядни станции, немското правителство е отделило на различни немски компании към половин милиард евро. Специално за проекта на Ханеман е отделен рекорден по тази програма бюджет от 300 000 евро от общината на Берлин, където е базирана DBM Energy.

България е готова да приеме еврото от 1 януари 2026 г.

автор:Дума

visibility 92

/ брой: 100

Иван Иванов оглави Държавната агенция за бежанците

автор:Дума

visibility 89

/ брой: 100

Борбата с насилието е водещ приоритет за кабинета

автор:Дума

visibility 84

/ брой: 100

Назначават още 220 чиновници в агроминистерството и ДФЗ

автор:Дума

visibility 86

/ брой: 100

Нови изисквания за телефоните в ЕС в сила от 20 юни

автор:Дума

visibility 87

/ брой: 100

България защити странджанския билков чай за пазара на ЕС

автор:Дума

visibility 95

/ брой: 100

Пчелари настояват да се намали интервалът за пръскания

автор:Дума

visibility 86

/ брой: 100

ЕС отлага мерки срещу Букурещ заради дефицита

автор:Дума

visibility 84

/ брой: 100

НАТО планира засилване на военната си мощ

автор:Дума

visibility 85

/ брой: 100

Мелони и Макрон преодоляха различията

автор:Дума

visibility 83

/ брой: 100

Накратко

автор:Дума

visibility 72

/ брой: 100

Непростимо

автор:Александър Симов

visibility 66

/ брой: 100

Нелеп пиар

visibility 81

/ брой: 100

Рестарт - тук и сега

автор:Дума

visibility 78

/ брой: 100

"Локалите" - насилници без кауза

автор:Юлия Кулинска

visibility 84

/ брой: 100

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ