Курумбашев за пакета "Макрон":Рано е да се бие тъпан
Рано е да се бият тъпани. Всъщност бе гласуван един много неприятен текст. Това заяви пред БНР тази сутрин евродепутатът от групата на Социалистите и демократите Петър Курумбашев. Той коментира обширно гласуваните в понеделник вечер промени в мобилния пакет, които засега са приети само в транспортната комисия на ЕП и които бяха обявени от премиера Бойко Борисов като победа за българските превозвачи./Снимка БиТиВи/
Стратегическият пробив, който бе постигнат при гласуването в Комисията по транспорт и туризъм в Европейския парламент, е Директивата за командироване на работници да не се прилага за международния транспорт. От друга страна, в абсолютно същото изменение се казва, че тази Директива за командироване на работници ще се прилага още от първия ден за каботажа. Тоест директивата изключва международния транспорт, но за каботажа се прилага от ден 1. Едното е добре за нас, а другото – не, обясни Курумбашев.
Беше гласувано също така, че седмичната и намалената седмична почивка ще трябва да се ползват в хотел или на друго място, осигурено от работодателя. На трето място, беше гласувано, че компенсацията за намалената седмична почивка ще се ползва преди изтичането на третата седмица. Не е вярно, че не са гласувани трите седмици. Но се казва, че не е задължително се ползват вкъщи, а може да се ползват или вкъщи, или на място, посочено от шофьора, разясни още представителят на социалистите в ЕП. За това се борихме дълго време и питахме защо точно тази почивка трябва да се ползва вкъщи и защо не може човекът да отиде някъде на мач, например, или просто да има друг избор, обясни Курумбашев.
По думите му вчера е гласуван един много неприятен текст, при това и в голямо противоречие с описаните досега неща. На всеки три седмици трябва да има поне едно разтоварване и натоварване в държавата членка на регистрация. Което означава, че ако с горния текст почти сме избегнали връщането на шофьора, то с този казваме, че камионът трябва да се връща, подчерта Петър Курумбашев.
Изискването за връщане на камиона е още по-странно. Ако шофьорът може да е носталгичен към своето семейство, то на камиона защо му е мъчно и защо той трябва да се върне, попита социалистът.
По отношение на каботажа – гласувано беше той да бъде разрешен в рамките на 7 дни, но пък дефиницията е, че разрешен е в рамките на 7 дни от последното разтоварване в приемащата държава членка в хода на входящ международен превоз, при условие че престоят в тази държава членка не надвишава 48 часа след влизането им на територията на тази държава членка. Тоест той не може да стигне до Германия и да извършва там каботаж седем дни, а може да го извършва само на път за вкъщи и то в рамките на 7 дни.
Посланието на западните държави към нас беше: „Каботажът остава за нас, а либерализираме международния транспорт“, поясни Петър Курумбашев.
„В общи линии – големите държави членки казват: „Вие няма да се занимавате с каботаж или ще се занимавате при много ограничени условия. А стратегическият пробив беше по отношение на това Директивата да не се прилага по отношение на международния транспорт и възможността шофьорът да се връща не само у дома, но и на място, посочено или избрано от него.“
По думите на Курумбашев това е само една от стъпките в парламентарната процедура. Рано е да се бие тъпан. И друг път съм бил свидетел на подобни въздухарски изпълнения, но мачът приключва с последния съдийски сигнал. В момента сме към края на второто полувреме по отношение на парламента, смята той.
Според него можем да се поздравим, защото резултатът в Комисията по транспорт е много по-различен от този в Комисията по заетост и социални въпроси, което е добра индикация. Имаме 3-4 гласувания в наша полза и 3-4, които не са в наша полза. Да видим как ще минат нещата в пленарна зала, призова Курумбашев. В последствие – когато ЕП приеме нещо, той излъчва своята позиция. След това се отива на преговори със Съвета и с Комисията. И тогава в т.нар. триалог се постига компромис между тези три институции. Когато приключи триалогът, можем да кажем, че тези позиции са приети окончателно. Така че е рано да се обявява победа над вражеските сили, обобщи Курумбашев.
Подобна е позицията и на Ангел Джамбазки от ВМРО. Преждевременните празненства за пакета „Мобилност“ са излишни, битката тепърва предстои, коментира той пред Радио "Фокус".
По думите му въпреки добрите новини има множество нюанси, дори в приетите точки, които тепърва ще будят съмнение. Самото предложение за плана „Макрон“ беше показателен пример за двойния стандарт, прилаган към страни от Източна Европа, добави той.
Вчерашното гласуване е добра новина за родния транспортен бизнес, но Западна Европа не се е отказала от прокарване на идеите си, обясни Ангел Джамбазки. Краят на казуса вероятно ще стане ясен през есента, прогнозира евродепутатът.