Кунева предупреди за лоши резултати на PISA
Министърката обвини учителите, че преподавали по методика от 90-те години
/ брой: 148
След ниските оценки от Националното външно оценяване на седмокласниците, които бяха обявени преди месец, вчера образователният министър Меглена Кунева предупреди за лоши резултати на българчетата и на международното оценяване на грамотността PISA. По време на парламентарния контрол тя отговаря на три въпроса на депутати от БСП за резултатите от Националното външно оценяване след VІІ клас. Народните представители от левицата Георги Търновалийски, Стоян Мирчев, Марияна Бояджиева и Валери Жаблянов очакваха от Кунева отговор на въпросите какъв е анализът на резултатите от НВО и какви мерки ще вземе МОН, за да спре спада в качеството на образованието. Предупреждавам ви, че скоро ще видите и недобрите резултати на PISA, обърна се министърката към депутатите.
PISA е едно от най-мащабните международни образователни изследвания, което се прави на няколко години. Резултатите от проведеното през 2015 г. проучване ще се обявят в края на 2016 г. Основният акцент този път е поставен върху грамотността на учениците по природни науки. Включен е и модул с тестови задачи за измерване на уменията за решаване на проблеми в сътрудничество.
Според Марияна Бояджиева външното оценяване се е превърнало в обществен проблем и е станало източник на стрес за родители и деца. Тя обобщи, че 9% от явилите се ученици не знаят добре български език. Кунева призна, че оценките са ниски, но според нея били съизмерими с предишни години. Министърката обвини и учителите, че използвали методика на преподаване от 90-те години, която не кореспондирала със съвременните потребности. От изказването на Кунева стана ясно, че МОН не се ангажира пряко с мерки за справяне с влошаването на качеството на образованието, а ги прехвърля на местно ниво. Според нея можело на регионално равнище да се правят оценявания, подобни на националното. Също така учителите трябвало да анализират и правят свои програми, да споделят практики и прецизират дейността си в извънкласни форми на обучение.
Левите депутати не получиха отговор защо досега никой в МОН не е поел отговорността и никой не е подал оставка заради опита да се скрият двойките.
Стоян Мирчев (БСП) алармира за липса на капацитет и безпомощност на МОН, за срив в доверието на обществото както във ведомството, така и в системата на образованието. Той запита образователната министърка къде се губят 6000 деца повече, които са се явили на външното оценяване след ІV клас преди 3 години, но сега липсват на изпита след VІІ кл. Според нея това вероятно са ромчета, отпаднали от системата. Статистика на МОН показвала, че от записаните в І клас ромчета едва 12% достигат до V клас, а 1% - до ХІІ клас.
БСП нарече събора на учителите панаир
Като панаир и кризисна пиар акция определи депутатът от БСП Стоян Мирчев събора на учители, организиран преди няколко седмици в София от образователното министерство. Според него инициативата е струвала около половин милион лева заедно с командировъчните и транспортните разходи. Депутатът попита министър Меглена Кунева за целта на мероприятието и цената, която е платена за провеждането му.
Според Кунева с подобни събирания професията си давала кураж, а учителите се учели един от друг. На събора те се почувствали част от голяма общност и събирали енергия. Целта беше учителите да видят, че са двигатели на реформата, обобщи още Кунева.