Вектор Русия започва създаването на нова транспортна техника за Севера
Корабите ще полетят над водата и ледовете
Русия ще покори Арктика с плавателни съдове на въздушна възглавница Министерството на промишлеността и търговията реши, че за работа над Северния полярния кръг трябва да се създадат нови кораби, катамарани и екраноплани.
/ брой: 69
Артьом Куйбида
известия
Русия пристъпва към създаването на цяла поредица нова техника за усвояване на арктическите райони. Министерството на промишлеността и търговията обяви конкурс за разработка на лек и тежък арктически съд на въздушна възглавница (СВВ) за 458 милиона рубли, проект на екраноплан за Крайния Север за 70 милиона рубли, скоростни речни и морски катамарани „Алигатор“ от различни модификации за 25 милиона рубли. Също така министерството предлага за 40 милиона рубли да се направят проекти за съдове клас FPSO (плаващи системи за добив и съхранение на нефтопродукти).
Съветникът на канадското правителство Робърт Хуберт казва, че в момента в Арктика се случва това, което в Европа е ставало в навечерието на Втората световна война: всички страни от „арктическия клуб“ подготвят инфраструктура (включително и военна) с цел ефективно усвояване на находищата от въглеводороди в Северния ледовит океан. Русия, която освен това претендира и за хребета Ломоносов, достигащ през Северния полюс почти до Канада, също участва в полярната надпревара.
За усвояването на Арктика в момента Русия притежава флот от седем атомни ледоразбивача и научния кораб „Академик Фьодоров“. През 2012 година ще бъде пуснат на вода нов изследователски съд от арктическия клас. Паралелно се развива разработката на проект за нова плаваща полярна станция.
„Газпром“ и „Роснефт“ вече получиха лиценз за разработката на руската част от арктическия шелф, а танкерната компания „Совкомфлот“ обяви плановете си за изграждането на танкерен флот за арктическите региони.
- Въпросът за създаването на нови арктически средства за придвижване отдавна е поставен на морските колегии, - казва Валерий Мартищенко, ръководител на управлението за мониторинг замърсяването на околната среда, полярните и морските дейности при Федералната служба по хидрометеорология и мониторинг на околната среда. - Екранопланите, както и съдовете на въздушна възглавница имат своите перспективи и несъмнено са подходящи за разтоварване на товари на необорудвани брегове. Но трябва да се разбере, че ние в Арктика имаме големи проблеми с традиционната техника. Самолетите, вертолетите от съветския период излизат от строя, а нови не ни се доставят.
С него е солидарен и Владимир Соколов, ръководител Голямата (Високоширотната) арктическа експедиция на Арктическия и антарктически научно-изследователски институт:
- В момента при нас в Арктика ситуацията е много по-тежка, отколкото през 80-те години, в миналото останаха цяло поколение самолети – Ан-2, Ил-14, а не бяха заменени с нищо ново. Сега техните задачи се изпълняват от вертолети Ми-8. Новите машини, от типа на Ми-8МТВ, които най-добре са приспособени за работа на тези ширини, струват от порядъка на 10-13 милиона евро. Това е много скъпо, и за малките местни авиокомпании това е непосилна цена. Заради отлива на население и свиването на работата в региона, мрежата от арктически летища се съкрати няколко пъти – сега те са не-повече от двадесет.
Соколов отбеляза, че заради редица особености, екранопланите не могат да летят в чист вид над морските ледове, а съдовете на въздушна възглавница притежават малък радиус на действие.
СПРАВКА
В момента Арктика осигурява около 11 процента от националния доход на Русия, тук се създават 22 процента от общия обем на руския износ. В арктически условия се добиват повече от 90 процента от никела и кобалта, 60 процента от медта, 96 процента от платиноидите.... В руската част на Арктитка са съсредоточени около една четвърт от световните залежи на въглеводороди.
ПРЯКА РЕЧ
Юрий Шаманин, компания „Аероход“:
- Планира се създаването на две модификации на арктически СВВ: три тона и десет тона. Тежкият вариант на СВВ ще може да превозва от порядъка на 30 души и да издържа на вълни с височина да 2,5 метра. Двата съда ще са оборудвани с перспективна конструкция на възглавницата и ще могат да преодоляват препятствия, високи около метър. Товароподемността на СВВ е сравнима с тази на Ми-8, но разхода на гориво е значително по-нисък.
През миналия век американците активно ползваха СВВ в Аляска, докато там не се разви мрежа от автомобилни пътища. Същата тази ниша може да се заеме от СВВ и в руския север.