Концептът 19_19 на Двойния шеврон – космическа капсула на колела!
/ брой: 93
Тази година Citroen празнува 100-ния си рожден ден и се представя с впечатляващ концептуален автомобил, който съчетава мобилността на бъдещето с "цитати" от вековната вече история на марката. Името на впечатляващата разработка е 19_19 (1919 до 2019 г.) и подчертава годишнината на френската марка.
"Искахме да създадем превозно средство, което да е различно от останалите, то няма външни огледала, а някои от технологиите в него вече са вградени в днешните ни серийни автомобили" - споделя Фредерик Дюверние, главен дизайнер на концептуалните автомобили на Citroen. И продължава - "Нашите клиенти очакват много комфорт, предлаганият с концепта нов дизайн ще направи ежедневието им по-лесно, защото хората днес очакват лесен достъп и достатъчно въздух над главата, а преди десет години проучвания като този не можеха да се решат." След само 13 месеца развойна и конструкторска дейност тази "космическа капсула" се представи пред съда на обществеността.
Първият поглед в интериора радва с различни цветни тъкани и супер удобни седалки. Специално оцветените прозорци позволяват на пътниците да гледат навън, но спират любопитните външни погледи. Който отвън гледа навътре, не вижда нищо. Воланът е почти конвенционален и нарочно е проектиран минималистичен. В автомобила не могат да се намерят излишни украшения, централната конзола предлага пространство за всякакви практически помощници на водача и има мраморен вид, седалката за пътници е почти диван.
Французите определят проекта си за бъдещето като "истинско НЛО в автомобилния сектор", чиито изключителни размери, плаващият и прозрачен дизайн са вдъхновени от света на авиацията. Търсен е максимално възможният комфорт, като интериорът се оприличава на подвижен домашен на върха на технологичната вълна, предлагайки автономно управление, напълно електрическо задвижване и пробег с едно зареждане на акумулаторите до 800 километра.
В автономния режим на движение воланът, педалите и кормилната колона се прибират от интериора, седалката на водача се дръпва назад, за да създаде повече място за краката, докато изкуственият интелект на колата поеме управлението. Взаимодействието със системите на автомобила е гласово - инфотемънт системата предлага дълги плейлисти с музика и филми, видеоигри, облачни приложения. Гласово се управляват още климатикът, вътрешното осветление, повикване на телефонен номер или изпращане на съобщения. В услуга на пътниците на борда е проактивен личен асистент, който понякога не чака да бъде попитан за нещо и "предугажда" техните желания.
Гигантските 30-цолови колела са разработени в сътрудничество с Goodyear и осигуряват безпроблемна връзка между джантата и гумата. Колелото е проектирано така, че да създаде идеално интегрирано и напълно уникално цяло, подобряващо акустичния комфорт. В главината на колелото има фиксиран хъб и независимо от въртящите се колела се показва правилно логото на Citroen по време на шофиране.
Пътуването с подобен автомобил на бъдещето трябва да бъде безопасно и в същото време при поискване доста динамично. В тази посока футуристичната, изцяло електрическа концепция 19_19 предлага ускоряване от място до 100 км/ч за 5 секунди и постига максимална скорост от 200 км/ч. Задвижването е на четирите колела с помощта на по един двигател на всяка ос, а енергията за задвижването им се осигурява от акумулаторен блок с капацитет от 100 кВтч. Общият максимален въртящ момент е 800 Нм, а максималната мощност на силовия агрегат е 340 кВт/460 к. с. При нужда от експресно зареждане само за 20 минути по пътя на безжичната индукция може да се осигури електроенергия в акумулатора за изминаването на още 600 километра пробег.
Концепцията на Citroen 19_19 беше представена на 16 май 2019 г. със световна премиера на изложението VivaTech в Париж.
Renault продължава с електроофанзивата си
Напълно електрическият модел на френската марка Zoe продължава пазарния си обем, като удвои двойно регистрациите си през първото тримесечие на годината в сравнение с първите три месеца на предходната година. От пускането на пазара в Германия през 2012 г. например са продадени повече от 20 000 броя, а само през март са реализирани 1100 продажби. За сравнение - през първото тримесечие на 2018-а са били реализирани 1300 единици. Пазарният дял на електромоделите на френската компания във Федералната република в момента е 17,1%, като от януари до март продажбите на моделите Zoe, Kangoo Z.E. и Master Z.E. се увеличават със 101,1% до 2930 единици.
Енергийната офанзива на френската марка продължава с нарастваща скорост на световния пазар - на автосалона в Шанхай бе разкрит моделът City К-ZЕ (чете се Kej-si). Малката електричка е от пазарния сегмент А и се очаква да играе ключова роля в процъфтяващия китайски пазар на електромобили. Шестият електрически модел на групата Renault показва модерния дизайн на Renault, развит е от типа градски SUV, предлага просвет от 15 сантиметра и междуосие 2,4 метра. Последното осигурява щедро пространство в интериора и достатъчно обемист 300-литров.
"В режим на бързо зареждане батерията може да се зарежда до 80% от капацитета си само за 50 минути" - обещават от Renault. K-ZE е оборудван с вградена мултимедийна система с 8-инчов сензорен екран, предлага 4G интернет, интелигентно разпознаване на гласа, навигация и контрол в реално време на функциите на електрическото превозно средство. Особено полезни са сензорите за прахови частици и системата за контрол на качеството на въздуха, която автоматично преминава към режим на рециркулация, когато е необходимо. Също така на борда има камера за заден ход и монитор за налягане на гумите.
Следващият E-модел, експерименталното превозно средство EZ-Flex, е на път да премине първия си тест в практическа употреба. С дължина от 3,86 метра, ширина от 1,85 метра и височина от 1,88 метра минитранспортьорът е специално пригоден за използване в града, товарният му обем е три кубически метра, а радиусът му на завиване от само 4,5 метра го прави идеален за градски доставки и куриерски услуги. Пробегът с едно зареждане на акумулатора тук е 100 километра, което според компанията е два пъти повече от градския трафик на подобно мепесе средно на ден.
Като част от стратегическия план "Хвани бъдещето" Renault иска да разшири присъствието в гамата си до осем електрически автомобила до 2022 г. в глобален мащаб. Към тях ще се добавят и дванадесет частично електрифицирани (хибридни) модела. Първите от тях ще видим още през следващата година Ц хибридните ново Clio, нов Captur и нов Megane.