22 Декември 2024неделя04:23 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Павел Балев:

Конкуренцията учи на много неща

Работата с българските певци и инструменталисти е радост и гордост за мен, признава главният диригент на филхармонията в Баден-Баден

/ брой: 61

автор:Катина Кирова

visibility 4296

Предизвикателствата са риск и необходимост. Без тях няма израстване и докосване до мечтаното съвършенство - доказва го главният диригент на Филхармонията в Баден-Баден, Германия, маестро Павел Балев. През май 2010 г. името му блесна като фойерверк след изключителната работа с оркестъра и солистите на Софийската опера в "Рейнско злато"от Вагнер. В отговор в Деня на народните будители - 1 ноември 2010-а, получи заслужено отличието "Кристална лира" на СБМТД. Сега отново е в София за репетициите на второто заглавие от тетралогията "Пръстенът на нибелунга" - "Валкюра", чиято премиера на 14 април нашата музикална общественост очаква с нетърпение. Всъщност предизвикателствата бележат всеки етап от неговата кариера. Началото й е в България, в родния Чирпан, НУМСИ "Христина Морфова"- Стара Загора, и ДМА "Панчо Владигеров" - София, при проф. Васил Казанджиев и проф. Георги Робев. Първия си концерт дирижира на 18, на 23 е "Млад музикант" на БНР.
Предизвикателството диригент в Германия: през 1994 г., 24-годишен, заминава за обучение в Музикалната академия във Ваймар. Следват майсторски класове с Инго Метцмахер, Волф Дитер Хаушилд, Курт Мазур и Фабио Луизи, работа с Младежката филхармония на Германия. Спечелените конкурси са най-добрата атестация за резултата от приетите предизвикателства: 1996 - Мюнхен, I награда на конкурса за дирижиране "Карл Мария фон Вебер" и като победител дирижира оркестъра на Мюнхенското радио в зала "Херкулес", 1999 - Ваймар, победител в конкурса за диригенти на висшите музикални училища в Германия на фондация "Херберт фон Караян", а през 2003-та спечелва една от най-високите награди за дирижиране в Германия на град Бад Хомбург. През 1998 г. след конкурс започва и първата си истинска работа на поста главен диригент на Камерната опера в Дрезден, от следващата година е първи диригент в оперния театър в Рощок. От 2002-ра е пръв диригент и помощник-главен музикален директор на операта в Хале, където за 6 години е дирижирал 30 големи оперни заглавия, половината от които са премиери.

- Вече четири години сте главен диригент на Филхармонията в Баден-Баден. Как се работи там?
- Всеотдайно, с много труд и постоянно доказване. Конкуренцията в Германия като най-широко поле на изява в Европа с нейните 130 оркестъра, както и между диригентите, е много силна. Филхармонията в Баден-Баден е средноголям оркестър с щатни музиканти и намален до минимум административен персонал. По отношение на художествената дейност, финансирането и организацията всичко решавам сам, като поемам цялата отговорност за всяко нещо. Репертоарът на оркестъра се простира от барока през класиката и романтизма до съвременната музика. Средно на сезон в града изнасяме около 130 концерта. 40 от тях дирижирам аз. Имаме и по 30 гостувания в Германия и в Европа, а на сезон записваме средно по 2-3 компактдиска.
- Имате ли изяви с други оркестри?
- През последните години съм работил с доста оркестри в Европа. През есента на 2009 г. дирижирах "Летящият холандец" и "Риголето" в Земперопер - Дрезден, и "Селска чест" в Лече, Италия. Много престижен концерт направихме през септември 2010-а с Едита Груберова на "Менухин фестивал" в Гщаад, Швейцария. През 2011 г. ми предстоят отново срещи с оркестъра на Кан, Франция, където от четири години изнасям периодично концерти. Предстоят ми гостувания на оркестри в Испания, Словакия, Чехия, Италия и, разбира се, в Германия. През януари с успех дебютирах в оперния театър и в Лайпциг с оркестъра на Гевандхаус. Бях изключително впечатлен от високия професионализъм на всички музиканти. През май ще имам честта с моя оркестър да съпровождам два концерта на тенора Рамон Варгас в Швейцария, а през декември 2012-а ще направим голямо турне отново в Швейцария с Веселина Кацарова.
- С кои други български музиканти сте работили в чужбина?
- Работата ми с тях е радост и гордост за мен. С много успех мина Новогодишният концерт 2010 г. в Баден-Баден с изключително надарения 13-годишен цигулар Елин Колев, роден в Цвикау, в семейството на наши цигулари-оркестранти. Голям талант! С Людмил Ангелов - този изключителен интерпретатор на Шопен и великолепен музикант, през 2009-а направихме Първия концерт за пиано в Баден-Баден, а в края на февруари 2010 г. с моя оркестър свирихме отново заедно в Белгия. С нетърпение очаквам новия рецитален диск на Красимира Стоянова, който записахме в Мюнхен с оркестъра на Мюнхенското радио за германската звукозаписна фирма "Орфео". Тя е една от най-ярките оперни певици на нашето време. Краси е световен глас!
- Дирижирали ли сте Вагнер в Германия?
- Многократно. "Летящият холандец" в Хале (2004), Магдебург (2005) и Дрезден (2009). "Нюрнбергските майстори-певци" и "Рейнско злато" през 2008-а в Хале. С гордост мога да споделя, че съм имал щастието да дирижирам и оперна музика от Рихард Щраус - "Електра" и "Кавалерът на розата", все тежки партитури както за певците, така и за оркестъра.
- "Рейнско злато" в София разсея опасенията, че късният Вагнер е трудно разбираем.
- Защото магията Вагнер със своята властност, мистика и магнетизъм е покоряваща и вечна. Освен това новото и непознатото винаги са обект на повишен интерес. А и оперната режисура на един от най-големите познавачи на оперния театър - Пламен Карталов, в комбинация със сценографията на художника Николай Панайотов бяха на изключително ниво. Смелостта на Пламен Карталов да постави това заглавие на софийска сцена много ме впечатли. Той е едновременно оригинален и автентичен, както и точен и верен разказвач на оперната драматургия - сценична и музикална.
- Певците?
- Всички са българи - за мен големи открития! Сред тях има и утвърдени имена, но особено приятно съм изненадан от младите. Работеха с голям интерес, желание и ентусиазъм. Работата с певците винаги ме зарежда с много енергия и непрекъснато ме насочва към нови открития - един много сложен и дълъг процес, който с нищо не може да бъде заменен. "Рейнско злато" беше поднесена на високо ниво и бе възторжено приета от публиката. И не само приета, а и заобичана.
- В немското списание "Опернвелт" (юли 2010) критикът Дитмар Полачек, правейки сравнение между постановките на "Рейнско злато" в Миланската скала и Софийската опера, чиито премиери се състояха в рамките на една седмица, се изказва в полза на българската. Подзаглавието гласи: "Как с "Рейнско злато" в София Павел Балев и Пламен Карталов изместват конкуренцията на Даниел Баренбойм и Гуи Касир в Милано". А оценката му за оркестъра е: "Във всички случаи обаче звученето бе по-колоритно и с повече напрежение, отколкото при Баренбойм".
- Да, разбира се, не мога да не се гордея от това и ще направя всичко, на което съм способен, за да се затвърждава и занапред мнението, че българските музиканти имат качествата заслужено да се сравняват с най-високите европейски и световни стандарти.
- Тук сте вече за "Валкюра". Как вървят репетициите?
- Много обнадеждаващо и оптимистично. Вярвам в успеха на Софийската опера!
- На какво ви научи работата в Германия?
- Конкуренцията учи на много неща: най-вече на борбеност, смелост и отговорност да се поемат предизвикателства, както и да се търпят поражения. Чувствам се закален боец. А и резултатите от вече 4-годишната работа с моя оркестър - Филхармония Баден-Баден, са повече от добри в подобен период на криза: броят на абонаментите се е увеличил с 48 на сто, средната посещаемост на концертите е над 90 процента, изнасяме летни концерти на открито пред 8000 зрители, оркестърът прави по средно 160 концерта за сезон. До края на този сезон всички големи абонаментни концерти са разпродадени. За някои изяви публиката резервира билети три месеца предварително.
- Явно трудностите не ви плашат. През 2008 г. дирижирахте Филхармонията на "Софийски музикални седмици" с рядка и трудна програма - Глазунов (Концертен валс), Корнголд (Концерт за цигулка), Шостакович (15-а симфония), 2009 - Концерт за оркестър на Лютославски, 2010 - "Рейнско злато". Сега подготвяте "Валкюра".
- Доволен съм от срещите си с българските певци и инструменталисти. Работата с тях ми доставя удоволствие. Надявам се така да продължи и занапред и удоволствието от работата да е взаимно.
- Освен "Валкюра" в София ще имате ли още изяви у нас?
- Да. Едната е със Софийската филхармония на 17 март в София и на 22 март на "Мартенски музикални дни" в Русе, където ще поднесем много интересна програма, включваща първото изпълнение в България на Концерт за четирима от Оливие Месиен с Мария Принц - пиано, и солистите на Виенската филхармония Дитер Флури - флейта, Клеменс Хорак - обой, и Роберт Наги - чело, както и на Двойния концерт за флейта, пиано и оркестър на малкопознатия тук чешки композитор от еврейски произход Ервин Шулхоф, загинал в нацистки концлагер в Бавария през 1942 г. Другата е в Пловдив на 26 април - оперният рецитал на Красимира Стоянова и Пловдивската филхармония. Много се радвам на възможността отново да акомпанирам на Красимира Стоянова. За втори път след цели 14 години ще имам среща и с Пловдивската филхармония. Сигурен съм, че за мен този концерт ще бъде истинско и силно вълнуващо преживяване.
- Имате ли нови предложения за концерти в България?
- Да, планираме концерт отново с Красимира Стоянова на сцената на Софийската опера през април 2012 г. Тогава ще представим съвместния ни компактдиск, който ще излезе през лятото на 2011-а за немската звукозаписна фирма "Орфео".
 

Има ли нелегален внос на добитък от съседна страна

автор:Дума

visibility 4410

/ брой: 244

Неизвестна болест покоси 200 овце във ферма в Карнобатско

автор:Дума

visibility 3554

/ брой: 244

65% срив на чуждите инвестиции

автор:Дума

visibility 3701

/ брой: 244

Банките уличени в нелоялни практики при отпускане на кредити

автор:Дума

visibility 8188

/ брой: 243

Путин готов за диалог с Тръмп и Зеленски

автор:Дума

visibility 3960

/ брой: 244

Русия без условия за преговори с Киев

автор:Дума

visibility 3897

/ брой: 244

Белград минава на безплатен транспорт

автор:Дума

visibility 3398

/ брой: 244

Левите в Румъния се оттеглят от преговорите

автор:Дума

visibility 3285

/ брой: 244

Светът през 2024

автор:Дума

visibility 5197

/ брой: 244

Турбулентната политическа 2024 година

автор:Юлия Кулинска

visibility 5315

/ брой: 244

БСП се нуждае от радикална промяна

автор:Юлия Кулинска

visibility 4445

/ брой: 244

2024 - историческата година за БСП

автор:Александър Симов

visibility 3488

/ брой: 244

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ