Комисията, която каза "Не" на бюджета
Доклад на парламентарната Комисия за контрол на Държавна агенция "Национална сигурност" по законопроекта за държавния бюджет за 2012 г., представен от председателя й Димитър Дъбов
/ брой: 264
Постоянната парламентарна комисия за контрол на ДАНС на свое заседание, проведено на 10 ноември 2011 г., обсъди законопроекта на Министерския съвет за държавния бюджет на Република България, щ 102-01-71. С оглед специфичната компетентност на комисията (чл.18, ал.6, т.2 от ПОДНС), тя разгледа подробно проекта в частта му, отнасяща се до бюджета на ДАНС.
Присъстваха председателят на агенцията г-н Константин Казаков, заместник-председателите г-н Иван Драшков и г-н Димитър Йорданов, както и заместник-директорът на дирекция "Финансово-стопанска и управление на собствеността" г-жа Маринела Белева.
В резултат на изслушването и на изпратеното от ДАНС подробно изложение, комисията установи следното:
1. Проектът за закон за държавния бюджет за 2012 г. предвижда намаляване на бюджета на ДАНС с 11,73% спрямо бюджета за 2011 г. до 75 340 000 лв. (което ще доведе до реално намаление от 43,53% спрямо бюджета за 2009 г., когато в агенцията започна структурна реформа).
2. Едновременно с намалението на бюджетните разходи, предвидено в разглеждания законопроект, проектът за закон за държавното обществено осигуряване предвижда намаляване законовите обезщетения за напуснали служители от 20 пълни месечни работни заплати на 15, които да се изплатят в размер 75%.
3. Наложеното намаление на бюджета ще предизвика драстично намаление и на разходите за персонал - т.е. намаляване на работните заплати на държавните служители и работещите по трудово правоотношение в агенцията.
4. Ще има недостиг на средства за изключително важни дейности, като например развитието на системата за физическа сигурност на агенцията (недостигът е 630 хил. лв.), развитието на автоматизираните информационни и комункационни мрежи (393 хил. лв.), оборудването и развитието на системата за криптографска сигурност (200 хил. лв.), привеждането на оборудването за защитена комуникация с европейски организации, в които ДАНС членува, в съответствие с изискванията на НАТО и ЕС (47 хил. лв.) и т.н.
След като бе направен анализ на получената информация, членовете на ККДАНС направиха следните изводи:
1. Рязкото намаление на разходите по бюджета на ДАНС за 2012 г. нанася недопустим финансов удар по службата, който заплашва ефективното изпълнение на законово определените й задачи и дейности - около 20% от функциите на агенцията остават финансово необезпечени, което поставя на риск действията й като съществен елемент от системата за защита на националната сигурност.
2. За разлика от други институции, ДАНС осъществи структурна реформа през 2010 г., както и извърши последователни съкращения, които достигат близо една четвърт от първоначалния й персонален състав. Това означава, че допълнителна адаптация на структурата към новите бюджетни рамки в момента не е възможна, без това да се отрази на ефективността на изпълняваните задачи. Драстичното намаляване на средствата за възнаграждение, съчетано с намаляването на обезщетенията при напускане от началото на следващата година, пък ще доведе до вълна от напускане до края на настоящата година на квалифицирани служители, както и на реален риск от нелоялни действия от тяхна страна по отношение на службата и държавата.
3. Функионирането на ДАНС в предлаганата от законопроекта бюджетна рамка би било възможно единствено с освобождаването на агенцията от част от функциите й, за което обаче са необходими съответни законодателни промени.
В тази връзка и след проведените разисквания Комисията за контрол на ДАНС предлага на Народното събрание да НЕ ПРИЕМА на първо гласуване в настоящия му вид законопроекта за държавния бюджет на Република България, щ 102-01-71, внесен от Министерския съвет на 31.10.2011 г.