03 Май 2024петък12:15 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Колко тежи безтегловността?

Полетът към Луната започва от уникалната тренировъчна база в Звездното градче

/ брой: 65

visibility 2223

Наталия Ячменикова

Юрий Лончаков е роден на 4 март 1965 година. Той е летял три пъти в космоса. Продължителността на третия полет е 178 денонощия. От април 2014 г. е началник на ЦПК "Гагарин"


Първият отряд космонавти навърши 55 години. Кога ще набират следващите космонавти? Как ще се подготвят екипажите за полет към Луната? Ще пее ли британската поп звезда Сара Брайтман в Звездното градче? За това разговаряме с началника на Центъра за подготовка на космонавтите, Героя на Русия Юрий Лончаков.

- Юрий Валентинович, доколкото ми е известно, тренировъчната база в Звездното градче е просто уникална?
- Тренажорите ни наистина са уникални: реални обеми, реално оборудване. Могат да се отработват всички ситуации.
- Уточних това съвсем неслучайно. Съвсем наскоро Научно-техническият съвет на Роскосмос обсъди Концепцията за руската пилотирана космонавтика до 2030 година. Тя предвижда използването на МКС до 2024 година. На границата на 2030-а - полет до Луната. Какво ново ще се появи в ЦПК, като се имат предвид големите задачи, които стоят пред нас?
- Предстои ни много работа. И новости ще има също много. Започна голяма модернизация на хидролабораторията, където непосредствено в хидросреда се отработват дейности в открития космос. Това е много важно. МКС е един изключително сложен механизъм, създаден от гения на човешката мисъл: тежи 400 тона, с дължина 70 метра, широчина - 110 метра. Предвижда се разширяване на руската част. Предстои голям обем монтажни дейности на повърхността на станцията. Трябва внимателно да се подготвим за всичко това. А в плановете ни са и евентуално създаване на руска орбитална база. Така че мощна хидролаборатория много ни трябва.
- В басейна дълбочината беше 12 метра и диаметърът - 23 метра. Тези параметри ще останат ли?
- Да. Те са достатъчни. Цялото оборудване обаче ще е ново.
- То наше ли е?
- Ние се стараем да слагаме само наше. Предполага се, че работите ще продължат близо година. Плановете са големи. И по модернизирането на центрофугата, и по създаването на общ полигон за подготовка на космонавтите за оцеляване в различни климатични условия, и по модернизиране на рехабилитационната база...
- Космонавтите понякога казват: щом си минал центрофугата, смятай, че с един крак си в космоса. Това така ли е?
- Разбира се, че не. Освен центрофугата има много други сериозни тестове. В ЦПК има две центрофуги - с "рамо" от 8 метра и с 18. Последната, тежаща 300 тона, е най-голямата в Европа. Центрофугата се движи не само в кръг, но и се върти в три плоскости. Скоростта е почти 250 км/ч, 36 и половина оборота в минута!
- А максималните натоварвания?
- 30 единици. Но ние сме наясно, че такова натоварване е само за тестване на техниката. Човек издържа натоварване до 12 единици. При обикновената подготовка космонавтите ги тренират до 3-5 единици - при глава-таз, и до 4-8 единици - гърди-гръб. Това са натоварвания, с които те реално се сблъскват.
- Според мен Василий Лазарев и Олег Макаров през април 1975 г. се усетили всичките 20 единици?
- При тях на старта стана инцидент. Да, претоварването беше изключително. Но след това Олег Макаров още два пъти летя в космоса. Затова поне веднъж преминаваме тестове на центрофугите и, разбира се, тренировки за управляемо кацане.
- А какви са тези виртуални тренажори, които ще се появят за подготовка?
- Това е много перспективно направление. И ние вече ги използваме. Трябва да има цял комплекс за подготовка на космонавти с използване на виртуална реалност. Ще ви дам пример. Първият ми полет в космоса беше с американската ракета "Индевър". Подготвяйки се за него, за първи път работих на виртуалния тренажор на сейфъра. Това е нещо като раница с микрореактивни двигатели, която се слага върху американския скафандър - за безопасност, в случай на отстиковане от станцията. Много реалистичен тренажор, който "включва" 3D-мислене.
В какво е уникалността на виртуалния тренажор? Специални очила, специална апаратура - и ти се оказваш в открития космос. Имитацията е пълна. Ето такива виртуални тренажори създаваме сега.
- Кога ще се появи в орбита първият руски космически робот-андроид, какъвто показаха в ЦПК?
- Автоматите могат да изпълняват в космоса най-трудните и опасни операции. На МКС отлични резултати показа канадският робот-манипулатор. Машината обаче никога няма напълно да замени човека. Тя има една особеност - да се чупи. А човек може дори и свръх възможностите си да осъществява всякакви операции. Но пък обединяването на възможностите на робота и човека може да даде фантастични резултати.
- Подготовката на екипажите за бъдещата лунна експедиция ще се различава ли от марсианската?
- Принципно не. Въпреки че в ЦПК вече е разработена система за подбор и подготовка на космонавти за полети до Луната и планети от Слънчевата система. Изискванията към кандидатите са станали още по-тежки. Преди всичко здравословните.
- Ще махат ли апендикса на тези, които ще полетят към Луната и към Марс?
- Това е въпрос за докторите. Космонавтите са готови на всичко. И на "профилактично" махане на сливици, на апендикс и т.н. В програмата за подготовка на екипажите за далечни полети има обучение на най-простичките медицински операции. Например възпаление на нерва на зъб или нещо подобно. Но в орбита никой няма да ви реже апендикса. Смятам, че в бъдеще в лунните и марсианските бази ще работят не само учени и инженери, но и задължително - лекари.
- Каква е пределната възраст за космонавт?
- Такава сега няма. Преди 2 г. на почти 60-годишна възраст на МКС летя Павел Виноградов. Днес Виноградов е най-възрастният космонавт в Русия, преди това рекордът почти 15 г. беше на Валерий Рюмин (58 г.).
- Сега се разработва нов пилотиран кораб. Има ли пожелания от космонавтите? Известно е, че "Съюзите" не се отличават с особени удобства.
- Стараем се нашето мнение да се има предвид. Участваме в научноизследователски, конструкторски дейности. Надяваме се новият кораб да е по-просторен. За колко души - ще видим. Има няколко варианта: от трима до шестима.
- Казват, че на МКС руският космонавт има 7 пъти по-малък жилищен обем, отколкото астронавтът?
- Има нещо такова. Но не това е важното. Станцията дълго лети. Разбира се, тя, както и всеки апартамент, има нужда от "козметичен" ремонт. Сега сменят панели, оборудване, слагат шумоизолиращи устройства.
- Между другото, как ще се промени авиопаркът на ЦПК? Имате уникални самолети, но също, както ми е известно, "на сериозна възраст".
- Да, самолетите ни са уникални. Те не само карат екипажите в Байконур и ги евакуират от мястото на кацането. На специално оборудвани Ил-76 се отработва режимът на безтегловност.
Паркът ни обаче наистина е остарял. Затова сме подготвили предложения до Федералната космическа програма за закупуване на нова техника.
- Има ли изисквания към самолетите?
- Те трябва да бъдат оборудвани за нуждите на космонавтите.
- Колко души има днес в отряда на космонавтите?
- 38, от тях 15 още не са летели.
- А дълго ли се чака полет?
- Средно 6-8 г., понякога и повече. За да станеш космонавт, преминаваш труден подбор. След това 1,5-2 г. общокосмическа подготовка, специални тренировки, тренировки в групи... И така всеки ден. Натоварването е огромно.
- Кога ще е следващият подбор?
- Ако ще летим на МКС до 2024 г., то още през 2016 г. трябва да започнем подбора.
- Как върви подготовката за космически полет на Сара Брайтман?
- Нормално. За нея е разработена специална програма. Винаги до нея има инструктор, преводач. Тя изпълнява всичко и на доста добро ниво. Смятам, че тя доста успешно върви напред към мечтата си.
- Поръчан ли е вече скафандър за нея?
- Да, както и ложемент, т.е. персонално кресло, в което тя ще лети в "Съюза".
- Капризна ли е?
- Не, което е много приятно.
- А руски език учи ли?
- Това е задължително условие. Тя трябва да знае руските думи за аварийните процедури в случай на извънредна ситуация. Прогрес има.
- Говорили ли сте с нея, дали Сара ще изпее нещо от орбита?
- Смятам, че обезателно ще пее.

БСП подкрепи нулевата ставка на ДДС върху хляба

автор:Дума

visibility 715

/ брой: 83

Фалитите у нас са намалели с 10%

автор:Дума

visibility 696

/ брой: 83

Окончателно: без повече реклама на хазарт в медиите

автор:Дума

visibility 652

/ брой: 83

Транспортна стачка парализира Гърция

автор:Дума

visibility 703

/ брой: 83

4 страни от ЕС готови да признаят Палестина

автор:Дума

visibility 848

/ брой: 83

Хутите атакуваха бойни кораби на САЩ

автор:Дума

visibility 734

/ брой: 83

Накратко

автор:Дума

visibility 659

/ брой: 83

Празник на гнева

автор:Александър Симов

visibility 829

/ брой: 83

Оставаме алтернативата

автор:Дума

visibility 699

/ брой: 83

Презряният Нерон

visibility 765

/ брой: 83

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ