22 Декември 2024неделя17:18 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Таланти

Колелото полетя във въздуха

Фантазия или реалност ще бъде идеята на архитект Мартин Ангелов

/ брой: 198

автор:Цветелина Манова

visibility 5402

Архитект Мартин Ангелов e роден  през 1983 г. в София. Няколко месеца след като постъпва в първи клас, родителите му решават да заминат за една година в Гърция. Тази една година става десет - живее в Атина, на остров Корфу, в Северна Гърция.
Завръщат се в България и той завършва гимназия в София - 8 СОУ. След упорита подготовка  през 2003-та вече е студент в любимия Университет за архитектура, строителство и геодезия, бившия ВИАС. Дипломира се през 2009 г. Съосновател е на студио ProvoCAD с още трима свои приятели и колеги (2007). Това е сайт, в които всеки може да представя проектите си, свързани с архитектурни промени в градската среда. Хората, които работят в него, са обединени oт общи идеи за архитектура и естетика. Мартин е член на неправителствената организация "Трансформатори", чиято дейност е свързана с градските пространства. Обожава плуването и гребането и почти навсякъде се придвижва с колело, защото много обича спорта и природата.


Колоезденето е голяма страст, ентусиазъм и начин на живот за младия арх. Мартин Ангелов, за него велосипедът е свобода. Проблемите и трудностите за велосипедистите в България са огромни. Придвижването е опасно, несигурно, а пътищата ни са осеяни с дупки. В други страни колоезденето е религия, за нейното развитие и разпространение се прави много, но не и у нас.   Бащата на Мaртин е треньор по гребане, от него идва и този плам към спорта у сина. Мартин е влюбен в колелото, защото преживяванията са екстремни и пътешествията винаги могат да бъдат разнообразени с нови маршрути. Така се заражда и идеята му за проекта, който за някои изглежда абсурден, а други приветстват с много усмивки и радост. Нарича го "Колелиния" и представлява велосипедна въжена линия.
Да, факт е - ентусиазмът и талантът на младите българи не са мъртви. Мартин го доказва още през 2008 г., когато се включва в международния архитектурен конкурс "Линии от място" в категорията "Градски транспортни промени" с проекта си. Първоначалната му идея е да

имитира скиорски лифт
 
само че без електрозахранване на системата. През февруари 2009-а в Лондон "лудата" му идея стига до финал и печели първа награда. В следващите месеци Мартин Ангелов добавя нови елементи, като персоналното приспособление за сигурност, променя някои от детайлите, за да усъвършенства идеята си. А тя е изключителна, предвид факта, че София е опасен град за велосипедисти.
Висящата велоалея се състои от три опънати метални въжета и гумен улей. Две от въжетата държат улея, по който се движат колелата на велосипеда, а третото въже със специално приспособление е за кормилото на колелото.
 - Необходими са ресурси и помощ, за да бъде доразвито моето хрумване - казва архитект Ангелов. Идеята за тези линии не може да замести нормалните алеи, категоричен е той. - Този проект е подходящ за къси отсечки, тоест средство, което да обединява съществуващите велоалеи. Височината на лифта трябва да е максимално 4,5 метра, като съществува и метално съоръжение за закрепване на кормилото.

Велосипедистът - елемент, който пречи

Проблем е, че няма култура в тази насока и правилни политически решения, свързани с безопасността на велосипедиста, смята Мартин. В цял свят този начин на придвижване е модерен, удобен и се предпочита. Явно в нашата страна все още има закостенели разбирания, които карат хората да предпочитат автобомила, защото той е израз на стабилност и богатство, категоричен е Мартин. Българинът просто много обича колата си и се хвърля смело в "боя" по пътищата. Велосипедистът в движението се възприема като пречещ елемент, но това ще се промени някой ден.
Проектът му е нестандартен, осигурява сигурност и комфорт на придвижване. В същото време изграждането на подобна система изисква минимални ресурси.
 От проекта са завладени в чужбина и по-конкретно - в Италия, където има интерес да се направи експериментална отсечка на въздушната велоалея. На въпроса какво се случва с идеята в България, той разкрива, че за нас този проект все още е много абстрактен - ние все пак нямаме дори нормални велоалеи. Нашите са нарисувани с две линии жълта боя, минават през павилиони, реклами, билбордове. Нуждата от прототип на проекта се увеличава, защото постоянно изникват все нови и нови въпроси.
Необичайната идея на Мартин грабва от пръв поглед дори и не толкова запалени колоездачи. Всеки би се възползвал от такъв вид туристическа атракция.
София е изключителна отвисоко, а този проект, дори да не улесни движението, поне може да го разнообрази и е любопитен за туристите в столицата. Неговата цел не е да замести нормалните велоалеи. Той е просто нестандартен експеримент, който набира съмишленици. Велосипедните маршрути играят ролята на своеобразен мост в градската тъкан, те преодоляват зони с натоварено градско движение.

Велолинии над реките и каналите

като туристическа атракция. Погледът отвисоко дава възможност за панорамна визия над исторически забележителности.
Друга негова идея е този начин на придвижване във въздуха да улеснява любителите на колелото, защото е пълно с места, които не могат да се преминат, без да рискуваш живота си. Една такава идея би популяризирала колоезденето в страната. 
- Пари от този проект не печеля - споделя Мартин. - Той е просто една провокация за това дали е възможно да се предвижваме комфортно в града. Едни го харесват, други го смятат за глупост.
 За него София е удивителна, защото е много близо до Витоша.
- Софиянци са късметлии, че имат толкова близо местенце, на което да забравят за проблемите си - допълва арх. Ангелов.
Той е участвал в 100-километровата обиколка на Витоша. Имало много камъни, колелото затъвало в кал и едва успявал да го изважда. Не знаел какво го очаква - след 35 км излязал на асфалт, но с огромен баир и така още 15 км. Не знаел кога ще свърши това катерене, бутане, кал и храсти. Борбата продължила 8 часа и 50 мин., а колелото по чудо останало здраво.
Ще има презентации на проекта в чужбина: през октомври на международна конференция за еко иновации; после в града на дизайна във Франция - Сент Етиен. И току-виж някъде идеята да се превърне в реалност.


Любопитно

Десетте най-добри в света

1. Амстердам - световна столица на велосипедистите. 40% от трафика се осъществява с велосипеди. Има изградени подземни паркинги, велостанции, осигурени са и обществени велосипеди.
2. Портланд - разработен e първият проект в САЩ, при който се осигурява минимален доход на възрастните велосипедисти, а също се провежда и обучение по сигурността на велосипедиста. Велосипедната мрежа в Портланд е нараснала от 95 до 420 км от началото на 1990 г.
3. Копенхаген - в Дания всеки човек притежава велосипед. Именно затова от много години Копенхаген е известен като "града на велосипедите".
4. Боулдър - САЩ, 95% от основните пътища там разполагат с велоалеи и пътеки. Един ден в годината се кара само велосипед.
5. Санднес - Норвегия, притежава най-добрите съоръжения за велосипедисти.
6. Сан Франциско - САЩ, около 40 000 жители използват редовно велосипеди. Някои от пътните платна са превърнати във велоалеи.
7. Барселона - Испания, има 100 велостанции. Разполага с 3250 паркоместа за велосипеди по улиците.
8. Трондхайм - Норвегия, тук е построен първият велолифт, за да улеснява придвижването.
9. Дейвис - САЩ, жителите на града гласуват да се премахнат автобусите до държавното училище. Градът ще създаде музей на велосипеда.
10. Берлин - Германия, само за миналата година са отделени 2,5 милиона евро за разширяване на велосипедната система.


Ето как колелото може да избяга от ужасния трафик на големия град


Това представлява системата отпред


Мартин Ангелов (вляво)

Има ли нелегален внос на добитък от съседна страна

автор:Дума

visibility 14333

/ брой: 244

Неизвестна болест покоси 200 овце във ферма в Карнобатско

автор:Дума

visibility 11429

/ брой: 244

65% срив на чуждите инвестиции

автор:Дума

visibility 13802

/ брой: 244

Банките уличени в нелоялни практики при отпускане на кредити

автор:Дума

visibility 15793

/ брой: 243

Путин готов за диалог с Тръмп и Зеленски

автор:Дума

visibility 13220

/ брой: 244

Русия без условия за преговори с Киев

автор:Дума

visibility 13446

/ брой: 244

Белград минава на безплатен транспорт

автор:Дума

visibility 11780

/ брой: 244

Левите в Румъния се оттеглят от преговорите

автор:Дума

visibility 11681

/ брой: 244

Светът през 2024

автор:Дума

visibility 19515

/ брой: 244

Турбулентната политическа 2024 година

автор:Юлия Кулинска

visibility 16535

/ брой: 244

БСП се нуждае от радикална промяна

автор:Юлия Кулинска

visibility 13619

/ брой: 244

2024 - историческата година за БСП

автор:Александър Симов

visibility 12718

/ брой: 244

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ