12 Юли 2024петък07:32 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Фани Давидова, юрист в програма "Достъп до информация":

Когато има обществен интерес, премиите се огласяват

/ брой: 46

автор:Дума

visibility 70

Коментарът на г-жа Венета Шопова, че следва да се приемат за лични данни възнагражденията и допълнителните финансови бонуси, получавани от служители на държавните институции, е точен. Но е важно по темата да бъде казано още нещо:
Личните данни на гражданите невинаги са защитени в еднакъв обем и по един и същи начин. Така например Законът за публичност на имуществото на лица, заемащи висши държавни длъжности (ЗПИЛЗВДД), определя кръг от лица, които поради длъжността, която са приели да изпълняват, следва да обявят данните за своето имущество в регистъра към Сметната палата. Основната цел на този антикорупционен закон е да даде възможност на гражданите да проследят състоянието на имуществото и доходите на съответните лица във времето.
Действително няма задължение служителите, независимо от поста, който заемат, сами по своя инициатива публично да разпространяват информация за размера на своите възнаграждения и допълнителни финансови бонуси. По-интересният въпрос е дали тези данни следва да се предоставят след искане за достъп до обществена информация в светлината на изискването на Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ) за преценка дали е налице надделяващ обществен интерес от предоставянето на информацията.
Две важни съдебни решения заслужава да споменем в тази посока. Първото е решение номер 9486 на петчленен състав - II колегия на ВАС от 4.10.2006. В случая пред съда е поставен въпросът защитена ли е информацията относно имената, образованието и квалификационната степен на всички висши служители от ръководния екип на Министерството на образованието, началниците на дирекции, всички държавни експерти, както и на хората, назначени по граждански договори.
Вторият важен съдебен акт е решение номер 5317 на 28-и състав на АССГ от 23.11.2011 г. по дело номер 6487 от 2011 г. С решението си съда отменя отказ на Министерството на труда и социалната политика (МТСП) да предостави на в. "Сега"  информация дали през 2011 г. във ведомството са раздавани допълнителни възнаграждения под формата на материално стимулиране или друг вид премии. Отказът на МТСП е бил с мотива, че информацията съдържала лични данни.
В мотивите си съдът посочва: че дори при предоставянето на данни да се засегнат трети лица, то тяхното съгласие не е нужно, когато има надделяващ обществен интерес. Надделяващ обществен интерес е налице, когато чрез исканата информация се цели разкриване на корупция и на злоупотреба с власт, повишаване на прозрачността и отчетността на субектите. Съдът счита, че исканата информация дори и с предоставянето на конкретни данни за премии за членовете на политическия кабинет цели повишаване прозрачността и следва да бъде предоставена. Публичността на увеличаването или намаляването на имуществото на тези, които участват в управлението, е част от нормалното прозрачно и отчетно управление. Искането от страна на медиите на публично обяснение от определен служител за размерите и източниците на неговите доходи не трябва да се схваща като принуда или атака срещу него, а като напълно нормална и адекватна обществена реакция. Откритостта на информацията относно имуществото на участниците в управлението дава възможност на гражданите да си изградят представа за съответните управляващи и в бъдеще да решат да продължават да им гласуват доверие или не.

 

Газифицирането на Банско и Разлог пак се отлага

автор:Дума

visibility 463

/ брой: 130

Положението в "Мини Марица-изток" е критично

автор:Дума

visibility 522

/ брой: 130

Приходите от нощувки с ръст от 32%

автор:Дума

visibility 382

/ брой: 130

Евростат отчете спад при жилищните сделки у нас

автор:Дума

visibility 451

/ брой: 130

Гърция стана за смях с 6-дневна работна седмица

автор:Дума

visibility 510

/ брой: 130

Грузия ще се справи и без помощи от ЕС

автор:Дума

visibility 480

/ брой: 130

Прокуратурата разследва Льо Пен за корупция

автор:Дума

visibility 454

/ брой: 130

Накратко

автор:Дума

visibility 397

/ брой: 130

Смет на човек

автор:Деси Велева

visibility 491

/ брой: 130

ВиК консолидация, но каква?

visibility 434

/ брой: 130

По протокола на ШОС

visibility 444

/ брой: 130

Стажът за пенсия - все по-скъп и недостъпен

visibility 437

/ брой: 130

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ