03 Май 2024петък05:43 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Фани Давидова, юрист в програма "Достъп до информация":

Когато има обществен интерес, премиите се огласяват

/ брой: 46

автор:Дума

visibility 46

Коментарът на г-жа Венета Шопова, че следва да се приемат за лични данни възнагражденията и допълнителните финансови бонуси, получавани от служители на държавните институции, е точен. Но е важно по темата да бъде казано още нещо:
Личните данни на гражданите невинаги са защитени в еднакъв обем и по един и същи начин. Така например Законът за публичност на имуществото на лица, заемащи висши държавни длъжности (ЗПИЛЗВДД), определя кръг от лица, които поради длъжността, която са приели да изпълняват, следва да обявят данните за своето имущество в регистъра към Сметната палата. Основната цел на този антикорупционен закон е да даде възможност на гражданите да проследят състоянието на имуществото и доходите на съответните лица във времето.
Действително няма задължение служителите, независимо от поста, който заемат, сами по своя инициатива публично да разпространяват информация за размера на своите възнаграждения и допълнителни финансови бонуси. По-интересният въпрос е дали тези данни следва да се предоставят след искане за достъп до обществена информация в светлината на изискването на Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ) за преценка дали е налице надделяващ обществен интерес от предоставянето на информацията.
Две важни съдебни решения заслужава да споменем в тази посока. Първото е решение номер 9486 на петчленен състав - II колегия на ВАС от 4.10.2006. В случая пред съда е поставен въпросът защитена ли е информацията относно имената, образованието и квалификационната степен на всички висши служители от ръководния екип на Министерството на образованието, началниците на дирекции, всички държавни експерти, както и на хората, назначени по граждански договори.
Вторият важен съдебен акт е решение номер 5317 на 28-и състав на АССГ от 23.11.2011 г. по дело номер 6487 от 2011 г. С решението си съда отменя отказ на Министерството на труда и социалната политика (МТСП) да предостави на в. "Сега"  информация дали през 2011 г. във ведомството са раздавани допълнителни възнаграждения под формата на материално стимулиране или друг вид премии. Отказът на МТСП е бил с мотива, че информацията съдържала лични данни.
В мотивите си съдът посочва: че дори при предоставянето на данни да се засегнат трети лица, то тяхното съгласие не е нужно, когато има надделяващ обществен интерес. Надделяващ обществен интерес е налице, когато чрез исканата информация се цели разкриване на корупция и на злоупотреба с власт, повишаване на прозрачността и отчетността на субектите. Съдът счита, че исканата информация дори и с предоставянето на конкретни данни за премии за членовете на политическия кабинет цели повишаване прозрачността и следва да бъде предоставена. Публичността на увеличаването или намаляването на имуществото на тези, които участват в управлението, е част от нормалното прозрачно и отчетно управление. Искането от страна на медиите на публично обяснение от определен служител за размерите и източниците на неговите доходи не трябва да се схваща като принуда или атака срещу него, а като напълно нормална и адекватна обществена реакция. Откритостта на информацията относно имуществото на участниците в управлението дава възможност на гражданите да си изградят представа за съответните управляващи и в бъдеще да решат да продължават да им гласуват доверие или не.

 

БСП подкрепи нулевата ставка на ДДС върху хляба

автор:Дума

visibility 715

/ брой: 83

Фалитите у нас са намалели с 10%

автор:Дума

visibility 696

/ брой: 83

Окончателно: без повече реклама на хазарт в медиите

автор:Дума

visibility 652

/ брой: 83

Транспортна стачка парализира Гърция

автор:Дума

visibility 703

/ брой: 83

4 страни от ЕС готови да признаят Палестина

автор:Дума

visibility 848

/ брой: 83

Хутите атакуваха бойни кораби на САЩ

автор:Дума

visibility 734

/ брой: 83

Накратко

автор:Дума

visibility 659

/ брой: 83

Празник на гнева

автор:Александър Симов

visibility 829

/ брой: 83

Оставаме алтернативата

автор:Дума

visibility 699

/ брой: 83

Презряният Нерон

visibility 765

/ брой: 83

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ