29 Март 2024петък00:15 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Когато държавата е мащеха за културата

Над 1000 български инструменталисти и солисти са пръснати по света поради липсата на реализация у нас

/ брой: 20

автор:Емил Янев

visibility 1636

Просперитетът на всяко общество е заложен в разумния и динамичен баланс между духовните и материалните му компоненти. Успешната духовна сфера се обуславя от две също балансирани дейности - образование и култура, които са взаимнодопълващи се. За да бъде културен, човекът трябва да е образован, защото тези два показателя оформят неговата индивидуалност. Адекватна е и ролята на социално-икономическите условия, създадени от държавата, които са плод на реализиран интелектуален продукт, от иновативния труд на висококвалифицирани креативни личности. Това определя задължителното изискване за балансирани и координирани политики между духовната и материалната сфера.
Особено е важно

връзката между образованието и пазара на труда

да не се разкъсва. Аксиома е, че висококачествената продукция и в двете сфери се обуславя от равнището на кадровия състав, който я създава! Главният фактор, стимулиращ квалифицираната работна сила във всичките обществени отрасли активно да съдейства на обществото, което я е създало за нейното развитие - това е размерът на паричния еквивалент за положения труд! Неслучайно се смята, че в ХХI век съревнованието (или битката за надмощие) между държавите ще бъде за и между качеството на човешкия капитал, с който те разполагат! "Битката в момента е за човешките души и щем или не щем, всички участваме в армиите, осъществяващи това сражение", счита и писателят акад. Антон Дончев.
От своя страна, този процес поражда и масовия икономически миграционен поход на народите, предизвикан от управленческите грешки на политическите партии. Прав е Доналд Тръмп, който казва, че "политиците не могат да решат проблемите, защото те ги създават"!...
Българските музиканти никога не са били пасивни наблюдатели на тези процеси, а активно са участвали в тях още от началото на ХХ век. Причината е била, че по онова време в страната още не са били създадени необходимите обществени условия и нагласи за възприемането и оценката на сериозните музикално-артистични постижения, понеже на музикалното изкуство се е гледало главно като функционално средство, т.е. за развлечение!... Затова стремежът на най - надарените млади български музиканти и таланти въобще е бил най-напред да се утвърдят в чужбина и след това, въоръжени с натрупания художествен капитал, да намерят признание за изкуството си и в Родината.
Кардинална промяна на ситуацията в България настъпва след края на Втората световна война, когато държавното ръководство започва да третира музикалното изкуство като важен фактор за успешното изпълнение на концепцията си за ролята на културата, в усилията му за подобряване на живота в страната. Към това трябва да се прибави и държавната грижа за организираното показване на художествените постижения на музикалните ансамбли и индивидуалните интерпретатори зад граница. Понеже българското музикално изкуство намери добър прием от европейската културна публика, то успешно се утвърди в европейския културен живот, което донесе на държавата и добри материални дивиденти.
Нещо повече, чрез създадената държавна импресарска агенция "София-концерт", системно се изнасяха създаваните в страната висококвалифицирани музикални кадри, както за европейските държави (най - много в Германия), също така в американския континент и арабските държави (Египет, Сирия, Иран и др.). Поради несравнимо по-доброто заплащане на артистичния труд в тези държави отколкото в България, броят им непрестанно се увеличаваше, което стана причина в края на 70-те години на миналия век, тогавашният зам.-министър на културата Иван Маринов да предприеме акция за връщането им в страната. Тя се провали поради явните несъответствия в условията за артистичен труд и заплащането му в тези страни и България.
През 2016 година, като частна инициатива у нас се проведе

проучване за броя на българските музиканти -    

получили образователна шлифовка на музикалната си надареност в страната - понастоящем работещи постоянно в чужбина. Макар и не всеобхватно, то показа редица интересни факти. Например над 100 са българските цигулари - концертмайстори, на най-реномирани симфонични и оперни оркестри във всичките земни континенти! Отделно от тях броят на останалите инструменталисти и вокалисти надхвърля цифрата 1000, което представлява безценен български музикално-артистичен капитал, който "захранва" глобалното музикално изкуство!
Колкото и да звучи парадоксално, артистичната професия е екстремална и ако постоянно не се полагат усилия за развитие на притежаваното от отделни индивиди природни дарования, по-добре е човек да не се захваща с нея! Затова тя представлява важен компонент на нематериалното културно наследство, което, за съжаление, у нас се подценява, вместо държавата ни заслужено да се гордее с него! Това не е ли доказателство за високото равнище на българската музикално образователна школа, която създава конкурентоспособни - според световните критерии - артистични кадри и явното подценяване на създавания от тях художествен продукт, целящ подобряване на жизнения стандарт на народа ни!
Не бива да се забравя, че изкуството, което се реализира във времето, е "жив организъм", който се "ражда" при изпълнението, а след края му "умира", но продължава да "живее" в съзнанието на слушателите/зрителите, понеже ги е обогатило духовно със своите виртуални емоционално-енергийни послания! Този субективен механизъм обуславя верността на думите, изречени от Апостол Павел, че "материалното е временно, а нематериалното е вечно"!..
 

Без паспортна проверка за пътуващи от и за шенгенски държави

автор:Дума

visibility 312

/ брой: 59

Светофарите с различни сигнали за посоките

автор:Дума

visibility 314

/ брой: 59

Върнаха 48 млн. лв. от аванса за правителствения комплекс

автор:Дума

visibility 291

/ брой: 59

Протест в Унгария срещу корупцията

автор:Дума

visibility 336

/ брой: 59

Педро Санчес против независимост на Каталуня

автор:Дума

visibility 271

/ брой: 59

Израел ликвидирал командир №3 на Хамас

автор:Дума

visibility 291

/ брой: 59

Накратко

автор:Дума

visibility 235

/ брой: 59

Рецепта за катастрофа

автор:Дума

visibility 355

/ брой: 59

Пътят надолу*

автор:Валерия Велева

visibility 302

/ брой: 59

Цялата соросоидна сган - вън!

visibility 320

/ брой: 59

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ