13 Юни 2025петък04:24 ч.

Таланти и поклонници

Турхан Апдула:

КОДЪТ "ЧЕРЕН КВАДРАТ"

Джокондата на ХХ век стана столетница - какво е скрито зад адския мрак

/ брой: 281

visibility 3521

Минчо Тунев

В такива случаи винаги се сещам за една легенда от древни времена, свързана с извечния въпрос за великото майсторство във високото изкуство. Всъщност какъв е случаят ще разберете после, а сега да започнем с античната легенда.
Живели в Древна Гърция двама велики художници, които се обзаложили кой кого ще "надрисува". Единият нарисувал гроздове - толкова истински, че веднага към тях се спуснали птици да ги кълват. Когато пък той отишъл при другия художник, видял само една голяма завеса, понечил да я дръпне, но тя се оказала нарисувана. "Аз можах да излъжа глупавите птици, но ти успя да измамиш и мен. Ти победи!", рекъл той.
Какво има зад завесата и крие ли се каквото и да е? Този въпрос води към нашия случай.
Тези дни в Третяковската галерия в Москва бе открита изложбата "Под знака на Малевич". Подредени са малко показвани произведения на малко известни художници от времето на Руския авангард - все съмишленици или следовници на  главния супрематист на всички времена Казимир Северинович Малевич. Сред експонатите се откроява един юбиляр - енигматичната му рожба, наречена от самия автор "символ на изчерпването на изкуството, негов връх и в същото време край", загадъчната бездна, която засмуква зрителя и оставя безграничен простор за фантазията.
Да, познахте, наистина става дума за "Черен квадрат" - една картина, която още с появяването си преди сто години поставя толкова много въпроси, продължаващи да се множат и да разпалват любопитството и на днешните хора. Тя е показана за първи път на 19 декември 1915 г. на една изложба в Петроград, чийто надслов е

                                         "0,10"

Веднага се разбира, че заглавието е концептуално. Като всичко, с което Малевич се захваща. Новата (тогавашна) идея е стремежът на изкуството към нулата, а после и изход зад нейните предели. Всеки може сам да изчисли, че на изкуството по това време са му били оставени само 10 стотни преди нулата. Създател, теоретик и практик на супрематизма, Малевич рисува супрематични картини, прави ескизи за костюми и декорации, поставя спектакли. Супрематизъм ли? Превежда се като "най-висш". Поначало означава доминиране на цвета над всички други съставки на живописта. Присъствието на "Черния квадрат" в тази изложба има и друго внушение - тя е поставена на мястото, което във всеки обикновен дом заемат иконите - в ъгъла горе, под тавана.
Супрематичните картини стават първата крачка към освобождаването на цвета от спомагателната роля и началото на пътя към чистото изкуство, тоест акт, уравновесяващ творческата сила на човека с природата. Композицията и геометричните форми като вселенски модел за равновесие. Супрематизмът става едно от основните явления на руския авангард, започвайки тъкмо от 1915 г., когато са показани първите абстрактни работи на Малевич, когато е представен и знаменитият "Черен квадрат".
И така - мистериозният "Черен квадрат" - безспорно най-обсъжданата, осъждана и възхвалявана художествена творба от миналия век досега. Оказва се, че това нито е квадрат, нито е черен. Още в началото картината била поставена с по-тясната страна нагоре, а Малевич изобщо не е използвал там черен цвят - просто е наслагвал един връз друг всички възможни цветове, докато се е получил черен. Казват, че когато го е нарисувал, няколко дни не можел ни да спи, ни да яде.
Този квадрат е крайната точка на всички живописни направления. Това е неговият манифест за безкрайните простори на бъдещия художествен език. Приживе Малевич прави няколко авторски копия, което означава, че още тогава квадратът е заинтересувал колекционерите. Две се пазят в  Третяковската галерия, има по едно в санктпетербургския Руски музей и в Ермитажа.
Трябвало е да минат доста десетилетия, че да бъдат извадени на показ, а сега и да бъде честван стогодишният юбилей.
  
                                            Зад бездната
 
Какво скрива Малевич зад квадрата? Около това до днес разсъждават и творци, и философи, и критици. Може би, като художника от нашата антична легенда, тъкмо завеса е била поставена пред цялото предишно и съвременно изкуство. А зад нея? Някои изследователи твърдят, че под черното има надпис "Бой на негри в тъмна пещера".
Има и друга, по-ексцентрична теза: Художникът дълго време, поради липса на средства, рисувал картини на тема "Женска баня". Веднъж, след като завършил поредното авторско копие, легнал да спи, а сутринта жена му влязла в ателието, за да иска пари за семейните нужди. Като видяла поредната "Баня", разгневена грабнала четката и я замазала с черна боя. Това твърдят и специалистите, след като сканирали "Черния квадрат". А авторът, като погледнал какво е сторила жена му и видял, че боята вече е засъхнала, решил, че това е тъкмо търсеното от самия него. И развил концепцията си.
Днешни изкуствоведи с помощта на скенер откриха, че под чернилката има поне две други произведения на Малевич - едно кубофутуристично и едно супрематично.
"Черният квадрат", според някои съвсем крайни фенове, е днешната загадъчно усмихваща се Джоконда! Джокондата на ХХ век? Е, чак пък толкоз! Кой ли знае?!
Лично аз си мисля, че далеч преди повсеместното нахлуване на телевизията Малевич просто пророчески е нарисувал един тв екран, който по-късно навлезе във всеки дом, та даже във всяка стая, и неговата чернота винаги може да открие картината на човечеството, на творението, на вселената. Макар много добре да зная, че не съм прав. То си е лично моя идея. И все пак - колко много антиикони! "Черен квадрат" във всяка къща, лаптоп, таблет и т.н. Примамливо!
Малевич изпреварва своето време и в друга област. С обемни форми прави макети на бъдеща архитектура, така наречените от него архитектони. Може би далечна прилика с тези супрематични картини ще да се открие и в космическите снимки, направени над олимпийското Сочи. Още повече, че множество реплики можеха да се открият в сценария и в прякото осъществяване на спектакъла за тържественото откриване на последните зимни олимпийски игри. Там супрематичните концепции заеха основно място, заедно с другите кодирани послания на удивителния руски авангард.
                         
                                          
Мистика

Да, това парче ленено платно с размери 79,5 Х 79,5 сантиметра продължава да обраства с неочаквани истории, преминаващи отвъд реалността, стигащи до мистика. Според едно твърдение то е било изпратено "свише". Твърди се, че картината е нарисувана не през декември, а на 21 юни 1915 г., по време на лятното слънцестоене. Тоест: изпратена е направо отгоре! Черно слънце!
Според друга история, под черния квадрат е открито изображение на човешки череп. Картината висяла дълго време над леглото на умиращия художник, присъствала на неговото погребение, а после била поставена за известно време на гроба му.
Ако продължим в тази посока, колко ли още мистерии ще се нанижат? Но не е излишно да споменем, че до преди десетина години нейната цена се определяше на 40 милиона долара. Колко ли би струвала сега?
Имал съм възможност да видя тази картина, когато за първи път бе показана на широката публика преди години в Москва. Не се наемам да споделя впечатлението си!! Мога само да река, че това е много повече от картина. Това е символ. Скриван десетилетия от хорските очи, премълчаван и неглижиран от официалната пропаганда, той дочака своето столетие. Комунизмът си отиде, квадратът остана!
  

PS. Мисля си, че не е случайно в названието на софийския "Лувър", или "Ермитаж", или както искате го наречете, да се появи думата "квадрат", пък било то и придружена от цифра. Сега всички наричат тази ни съкровищница просто "Квадрата".
Това ми харесва!
            

Черния квадрат


Къпещи се
 

Австрия потресена от трагедията в Грац

автор:Дума

visibility 661

/ брой: 105

Електропроводите палят пожарите в Гърция

автор:Дума

visibility 696

/ брой: 105

Горещините стават норма за планетата ни

автор:Дума

visibility 652

/ брой: 105

Накратко

автор:Дума

visibility 560

/ брой: 105

Издънката

автор:Александър Симов

visibility 623

/ брой: 105

Не на продажбата на БДЖ!

автор:Чавдар Найденов

visibility 623

/ брой: 105

Време за приобщаване

visibility 630

/ брой: 105

Медиите клеветят Диляна Гайтанджиева

автор:Дума

visibility 658

/ брой: 105

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ