Китайско конче надига глава
/ брой: 288
На автомобилната сцена в Поднебесната империя се появи още една китайска марка, която ще претендира за място в средния сектор на пазара. Името й - Baojun, на китайски означава "породист кон", с което се намеква за настъпление към позициите на западните модели от по-висок от стандартния клас за страната, както и към тези на средните модели на вътрешната конкуренция - Chery, BYD и Geely.
Първият модел на марката е седан и се нарича Baojun 630, а производството му вече стартира в завод в провинция Гуанси, град Лючжоу, където се правят още микровановете Wuling и Daewoo Matiz под името Chevrolet Le Chi, като мощността на производството е 100 000 коли годишно. Baojun всъщност не е чисто китайски, той е продукт на съвместното предприятие SGMW, джойнт-венчър на корпорацията General Motors и китайските компании SAIC и Wuling. GM и SAIC си сътрудничат от 1997-а година насам, а шанхайският концерн е главен монтажен партньор на американците в Китай. По време на широко рекламираното първично пускане на акции на GM - IPO преди известно време SAIC закупи доста сериозен пакет от GM. През 2002 г. към партньорството се присъедини и Wuling, но неговата част в съвместното предприятие е само 6%. Въпреки това именно пътническите и товарните ванове GM-Wuling са около половината от всички продажби на GM в Китай - около милион и 200 хиляди коли през тази година.
Независимо от претенциите за среден клас автомобил цената на на новата кола си е китайска - около $7000. Интересно е какво се дава за тази наистина изненадваща сума от производителя? Неочаквано доста добър външен дизайн, удобство и, естествено, нормален базов интериор със заемки от бестселъра на Шевролет - модела Круз.
Baojun 630 е развит върху удължена платформа на седана Chevrolet Lacetti, който в Китай се продава под името Buick Excell. За външния дизайн са отговаряли китайците от SAIC и заради това донякъде Baojun отвън леко напомня автомобилите Roewe. Базовият двигател е също от тяхното Roewe, чиито корени са английски - четирицилиндровият, 1,5-литров мотор е развит с участието на принадлежащия на китайците бивш технически център на Rover в Лимингтън. Освен с него колата ще се предлага с 1,8-литров мотор и автоматик на GM. Кончето с вирнатата глава, каквато е емблемата на новата марка, има многофункционален волан и голям цветен дисплей на таблото.
Главната причина "кончето" да си вири доста главата е в цената му. Тя е постигната по вече изпитания метод, наложен от Рено с дачиите Логан и Дъстър. Взимат се готови детайли, възли и агрегати от съществуващи модели - шевролетите Лачети и Круз, използва се евтина работна ръка от Китай, не се плащат мита и вносни такси, заради производството на място и цената става фантастична за този, наистина не лош автомобил, достоен конкурент на вече наложилите се модели - BYD F3, Volkswagen Jetta, FAW Xiali, Chery Amulet, Geely MK, които се реализират в Китай всеки в порядъка на 200 000 коли годишно.
След петместния седан Baojun 630 ще се появят еднообемник, малък хечбек и всъдеход, всичките развити върху сегашни платформи на GM. Според представители на General Motors главното достойнство на автомобилите на марката Baojun ще е доброто съотношение цена-качество, като по надеждност те няма да отстъпват на евро-американските си "роднини", а производствената им цена ще е далеч по-ниска.
Интересно е, че почти едновременно за създаване на нови марки за пазара в Китай обявиха още Nissan и Dongfeng, което говори, че ритането в табуна на китайските "породисти" кончета ще е доста интензивно.