КФН се оправда за системата "бонус-малус"
Надзорът твърди, че се злоупотребява с прехвърлянето на автомобили
/ брой: 219
Комисията за финансов надзор (КФН) излезе със специално становище, направи опит за оправдание на острите критики към системата "бонус-малус" при сключване на застраховката "Гражданска отговорност". След близо 10-годишно забавяне миналата седмица КФН най-после представи вариант за въвеждане на системата от началото на следващата година. Външен консултант на проекта е "Ърнст енд янг". Предвижда се отстъпка от цената на застраховката за съвестните водачи в размер до 25% и надценка за нарушителите, така че цената да бъде до 4 пъти по-висока от стандартната.
Веднага обаче предложенията бяха предложени на унищожителни критики, според които системата всъщност ще е наказание за изрядните шофьори. Стигна се дори до твърдения, че тя има духа на средновековната инквизиция. Според предлаганата система шофьорите и автомобилите ще се разпределят в 20 класа, като базовият клас отговаря на стандартната цена на застраховката 100%. Класовете от 1 до 7 позволяват отстъпка (бонус) в размер от 10% до 25%, а класовете от 9 до 20 (малус) означават надценка от 10% до 400%.
При въвеждането на системата всички хора и коли автоматично ще се причислят на стандартния клас, но след изтичането на една година ще се прекатегоризират съобразно поведението си на пътя.
Основното притеснение на критиците на "бонус-малус" във варианта на КФН е, че съвестните купувачи, които си купуват на старо кола от убийци на пътя или нарушители с множество актове, ще бъдат ощетени с това, че автомобилът ще остане с негативния си клас след сделката, а няма да се смени съобразно класа на купувача. КФН отговаря, че мярката е с цел да се предотвратят злоупотребите, защото иначе системата може да загуби смисъла си. Ако "бонус-малус" класът на автомобилите не се запазва, системата ще бъде заобикаляна много лесно чрез формално прехвърляне на други лица без нарушения, различни от шофьора с много нарушения. Например при натрупани много нарушения баща може да прехвърли автомобила си на своето малолетно дете или на друг близък роднина, който няма регистрирани нарушения, посочва надзорът. Оттам допълват, че информацията за класа на автомобила лесно ще се получава от Гаранционния фонд.
Другата критика, че отстъпката за изрядните е много малка (само 25%), а утежнението за нарушителите (много високо - 400%) се обяснява с факта, че мнозинството от шофьорите на всички над 3 милиона автомобила у нас все пак са сравнително изрядни според системата на КАТ, тежките нарушители са сравнително малка група, а застраховката все пак трябва да остане платежоспособна. Недоволните от "бонус-малус" виждат проблем и във факта, че държавните и общинските автомобили ще останат извън обхвата на системата, което било несправедливо. КФН отговаря, че в администрацията застраховането става чрез обществени поръчки и се прави по списък, а не индивидуално за всеки отделен автомобил, поради което системата би била много трудно приложима по режима на Закона за обществените поръчки.