Катя Сунгарска: Като на война сме
Положението ни в момента е като на война. Така че всяка помощ и всяко мобилизиране на ресурси ще е полезно. Така говорителят на Спешна помощ в София Катя Сунгарска коментира пред БиТиВи идеята на здравния министър коли на МВР с обучени за доболнична помощ екипи да помагат на линейките в столицата. Тя отново повтори огромния проблем с липсата на ресурси и кадри в системата на Спешната помощ. Колите закъсняват за адреси с по 6-7 часа. А когато посетят ковид болен, след това се налага дезинфекция, която отнема близо един час. В същото време има много повиквания, при които се съобщават несъществуващи симптоми. Това отнема от времето за посещение на наистина спешните пациенти, подчерта Сунгарска. И даде пример, че всички съобщават за висока температура, втрисане, посиняване и задух. Но има посещения, при които пациентът се оказва с ниска температури и лека кашлица. Което не налага спешна хоспитализация.
Омагьосаният кръг се върти твърде бързо. Нашите линейки закъсняват, защото през това време са на други адреси, обясни тя.
По думите ѝ, за да се изпълнят само Covid адресите, един екип за един час трябва да отиде на четири или пет адреса. А след всеки такъв адрес екипът се прибира, за да се обеззарази заедно с линейката.
Когато се вземе пациент в тежко състояние, се взима и второ мнение от координационния център, където има още един специалист, който да прегледа болния. Има и служители на РЗИ, които имат постоянна връзка къде колко легла има. Но тези легла, които ги има, са едно-две и докато линейката стигне до "Пирогов", например, леглото вече е заето, обясни Сунгарска по отношение на проблема с липсата на свободни легла и обикалянето по болници.
Идеята бусове на полицията, таксиметрови коли и частни линейки да помагат на Спешна помощ, тя коментира така: "Ние сме във война, така че ми звучи да впрегнем всички ресурси, за да се справим с тази пандемия. Нашият ресурс не стига от доста години и това е известно".