"Кармина Бурана" на варненска сцена
Премиерата на драматичната кантата е кулминацията на "Опера в Летния театър"
/ брой: 188
Кулминацията на "Опера в Летния театър - Варна 2011", част от проекта "Варна - кандидат за европейска столица на културата 2019", предстои на 18 август от 21 ч. с премиерата на драматичната кантата "Кармина Бурана" от Карл Орф - копродукция на България и Холандия. За пръв път в историята на Варненската опера в постановъчния екип са ангажирани предимно чуждестранни творци - Мариане Бергльоф - режисьорка, Мартин Зомерлате - хореограф-постановчик, Андрей фон Шлипе - сценограф, Катрин Рьоле - костюмографка. Диригент е Найден Тодоров. В продукцията участват оркестър и хор на Държавна опера - Варна, хор на Държавна опера - Русе, хор при Детско-юношеската опера на ОДК - Варна, под диригентството на Найден Тодоров. Диригенти на хоровете са Малина Хубчева, Христо Стоев, Ганчо Ганчев. Репетиторка на балета е Гергана Георгиева. Солисти са Анна Андреева (Фортуна), Румен Стефанов (Смъртта), Илияна Славова (Пролетта), Николай Димитров (Дебелият), Павел Кирчев (Пияницата), Евгения Минкова, Илиана Божкова (Похотта), Валерий Георгиев, Георгиос Филаделфефс (Лебедът), Карина Скжешевска, Ирина Жекова (Любовта), Пламен Димитров, Дитер Гофинг (Мъжът), Галина Велчева (Жената).
Спектакълът е под почетния патронаж на Даниела Петрова - председател на парламентарната комисия по култура, гражданско общество и медии в 41-вото Народно събрание на Република България, научи ДУМА от Виолета Тончева.
"Режисьорската концепция интерпретира идеята на Карл Орф за Световния театър, който пресъздава на сцената човешкото съществуване с всички негови житейски върхове и падения, щастие и нещастие, радост, разочарование и надежда. Тъй като използваните от Орф текстове датират от Средновековието, избрах образния език от онова време - алегорични фигури. Смъртта е големият актьор и централна фигура в произведението. Интересни са и другите персонажи: Фортуна - съдбата, която, от една страна, персонифицира щастието, но, от друга, може да въвлича хората и в нещастие, или Пролетта, която претворява и възхвалява радостта от живота. Съществено за мен в тази постановка е открояването на безграничната универсалност на темите - например как хората винаги са се стремели към спасение, до което в крайна сметка може да доведе единствено любовта". Това споделя режисьорката Мариане Бергльоф за концепцията си за спектакъла.
Сценографът Андрей фон Шлипе обяснява: "Пространството в моята сценография, замислено като алюзия за празна театрална зала, се позовава върху известния цитат от Карл Орф, който характеризира "Кармина Бурана" като световен театър. Персонажите на Орф населяват празната зала, в която липсват обичайните места за сядане, но зрителите биха могли да си представят, че се намират на имагинерната сцена и от нея наблюдават събитията. Няма ги и балконите, само няколко дъски напомнят, че вероятно някога са съществували. Вместо тях доминира природата - небето, което се разстила над всичко и всички, зеленината, която прозира зад вратите..."
"Да пресъздам чрез костюми вечния кръговрат на живота така, както в музиката го е претворил Карл Орф, за мен бе много приятно творческо предизвикателство", разкрива костюмографката Катрин Рьоле. Опирайки се на средновековието и стила ампир, тя е разработила 208 сценични костюма, в които се е опитала да вложи посланието за непреходност на идеите, заложени в "Кармина Бурана". Дрехите не прикриват артистите, а ги допълват с разнообразието от материи, следвайки елегантна естетика, която не отклонява вниманието от играта на сцената. Алегоричните фигури на Фортуна, Любовта, Смъртта и Пролетта превеждат зрителя през сюжета, който е актуален и близък и до съвременните хора.