19 Май 2024неделя17:04 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Как се свири на праз, или инструменти от природата

Виенският зеленчуков оркестър е създаден преди 15 години от деветима ентусиасти, изкушени от музиката

/ брой: 113

автор:Альона Нейкова

visibility 1513

Чували ли сте как под акомпанимент на маслото, съскащо върху горещ тиган, се откроява сочното рязане на лук и моркови? А после приятното хрупане на чушката отстъпва на завладяващото скърцане на праза. Не е за пренебрегване и ромонът на фасула, подкрепен от шумоленето на марулята. Не, това не са звуци от работната атмосфера в кухнята на някой гурме ресторант. Всъщност, става дума за една от многобройните репетиции или сценични изяви на Виенския зеленчуков оркестър.



Шестима младежи и три девойки - общо девет души, чиито творчески способности не успяха да се задържат в рамките на обичайните музикални изяви, решават през 1998 г. да направят нещо невиждано и нечувано дотогава. Вдъхновени от звуците, издавани от продуктите, които всекидневно се подготвят от кулинарите за създаването на поредното ястие, креативните австрийци решават да сформират първия в света зеленчуков оркестър. Налудничавата, на пръв поглед, идея лека-полека се превръща в реалност. Младежите сами успяват да "изобретят" инструментите си, като грижовно подбират морковите, краставиците, репите и други най-обикновени, но изключително вкусни и здравословни продукти от градината на село. Благодарение на многобройните експерименти музикантите се спират на определени звуци, които извличат от зеленчуците, за да се получи търсената мелодия и ритъм. Помагат си и с допълнителни уреди, използвани в кухнята, от сорта на ножове, пасатори, бъркалки и черпаци, за да засилят въздействието на ядливите си инструменти там, където това е необходимо.


Но не само скромните възможности на зеленчуците, съдовете и битовата техника определят стилистиката на музикалната формация. Опитите да се извлекат впечатляващи звуци от чушките и боба, както и от праза и марулята, отвеждат младите ентусиасти в най-различни посоки. В крайна сметка, в репертоара на Виенския зеленчуков оркестър са включени африкански ритми, европейска класика, джаз, съвременна експериментална и електронна музика. Дори се ражда римейк на композицията на Kraftwerk "Radioactivitat". А произведението "Noiz", символизиращо смъртта на хиляди кореноплодни, предизвиква възхищението на групата на Бьорк.
Заради изключителната креативност и изобретателност в използването на органични продукти като музикални инструменти изпълнителите от необичайния оркестър са наричани "виенските гении", а стилът им е определян като трансакустичен. Самите членове на неординерната формация пък смятат, че са успели да достигнат висините на "нов вид звучене", който не е възможно да се извлече от традиционните китари, флейти, цигулки, барабани и синтезатори.
Разбира се, оркестърът използва микрофони и усилватели, които обаче, според твърденията на самите музиканти и звукорежисьора на колектива, постоянно се преправят, за да се подобри общата мелодия.
Австрийците веднага са разбрали, че ще имат определени грижи с концертите, понеже почти всички инструменти трябва да се създават наново. Основните заготовки се купуват от зеленчуковите пазари непосредствено преди изявите на оркестъра. Трябва да се признае, че и с този проблем музикантите са се справили блестящо. Обикалянето на борсите с краставици и домати в различни градове, където виенчаните са канени да представят програмата си, се превръща в атракция за местните жители. А след концерта зеленчуците по най-бързия начин се предават на личния готвач на формацията, Той, на свой ред, ги превръща във вкусна супа или вегетарианско ястие, които се изяждат от музикантите и от публиката. По този начин аудиторията има уникалната възможност да получи удоволствие не само от изпълненията на оркестъра, но и да се запознае отблизо с инструментите, като дори ги опита на вкус.
Официалната дискография на зеленчуковата формация съдържа два албума - "Gemise" и "Automate", които се продават по цял свят на една цена: $13,5. Музикантите относително редовно изнасят концерти както в родната си Австрия, така и в други страни по света.
Медиите от време на време се сещат за Виенския оркестър на зеленчуците, но почти винаги информацията е свързана с предстоящите му изяви. Любопитен факт е обаче, че самите членове на формацията твърдят, че не помнят на кого първо е хрумнала идеята за създаването на колектива, свирещ на ядливи инструменти. Музикантите уточняват, че сред тях няма изявен лидер, а всички те са самоорганизирани личности, които са се обединили за съвместна работа върху проекта. Приемат изявите и ангажиментите си изключително сериозно и не на шега се обиждат, когато някой изрази съмнение в уникалността на онова, което правят. Австрийците, излизащи на сцената с тикви, вместо с барабани, признават за техен колега само австралиеца Линси Полак. Той също прави музика със зеленчуци, но индивидуално.
Въпреки спецификата на инструментите им и факта, че след края на концерта ги изяждат, не обичат да ги питат дали са вегетарианци. "Не сме! Не ни задавайте този въпрос. Чували сме го 2 милиона пъти", дразнят се музикантите от Виенския зеленчуков оркестър. Но с удоволствие споделят, че най-напред са започнали да свирят на... домат, а в най-новата си програма са включили новосъздадения от тях инструмент радиримбафриггледжигъл. Всеки от членовете на формацията се стреми да се усъвършенства в онова, което правят на сцената вече над 15 години по няколко пъти месечно, и постоянно експериментират с нови варианти. Сравняват работата си не толкова с постоянно изобретяване, а по-скоро я оприличават с перманентна еволюция. Понякога решават просто да обединят две или повече идеи и така създават напълно неочаквани инструменти. "Звученето им на 70% зависи от качеството на зеленчуците", твърдят музикантите от оркестъра. И уточняват: "Не може да се свири на гнила краставица, малка тиква или меки домати."
Виенският зеленчуков оркестър наистина е уникална по рода си формация. И понеже у нас тези музиканти все още не са гостували, освен надеждата някога да ги чуем на живо, остава вариантът да отидем до пазара и да се вслушаме в звуците, издавани от прочутите български чушки или боба...


Концерт в чест на пазар в Мадрид


Една от последните изяви на Виенския зеленчуков оркестър с неговите необичайни инструменти бе по повод отбелязването на 100-годишнината на пазара Сан Мигел в Мадрид. Още от сутринта, в продължение на дълги часове музикантите се трудиха здраво. Австрийците обаче не настройваха инструментите си, както правят колегите им от други формации. Първо те издялкаха моркови, тикви, целина и други пресни зеленчуци, които подбраха от щандовете на пазара. Цял ден сцената за концерта бе отрупана с щайги зеленчуци и всякакви инструменти - пили, бормашини, отвертки, с които музикантите, превърнати в майстори, изработваха своите инструменти.
"Предизвикателството е да пристигнем някъде и да работим с наличните там материали. Патладжаните в Азия са много различни от тези в Испания например. Но мисля, че където и да сме, ние сме способни да си направим инструменти, споделя Улрих Тройер, който е един от музикантите в този необичаен австрийски оркестър. Така репи и тикви, моркови и патладжани, чушки и целина се пробиват, изтърбушват, режат, за да се превърнат в перкусии и подобия на тромбони и флейти, но много по-често в напълно новаторски инструменти. Защото тези музиканти обичат предизвикателствата и не се опитват да конструират нещо "нормално", а предпочитат да изобретяват сами нещата, на които свирят. "Обичаме да проучваме разнообразието на звуци от зеленчуците", уточнява мениджърът на оркестъра Сандра Валкенхофер.
Благодарение на създадените от зеленчуковата формация еклектични по стил композиции, музикантите са изнасял концерти в големи градове по целия свят като Париж, Хонконг, Москва, Истанбул, Лондон, Сингапур и др.
 

"Булгаргаз" съди "Газпром" за 400 млн. евро

автор:Дума

visibility 1352

/ брой: 91

КЕВР: Евтиното парно ще доведе до по-скъп ток

автор:Дума

visibility 1295

/ брой: 91

Изпитът за ловци поскъпва

автор:Дума

visibility 1324

/ брой: 91

Състоянието на Фицо остава "много тежко"

автор:Дума

visibility 1443

/ брой: 91

Нидерландия ще има дясно правителство

автор:Дума

visibility 1359

/ брой: 91

Скъсаха Преспанския договор в Атина

автор:Дума

visibility 1464

/ брой: 91

Извънредно положение в Нова Каледония

автор:Дума

visibility 1287

/ брой: 91

5 куршума

автор:Таня Глухчева

visibility 1559

/ брой: 91

Стъкмистика

автор:Мая Йовановска

visibility 1538

/ брой: 91

За достойна България в мирна Европа!

автор:Дума

visibility 1479

/ брой: 91

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ