11 Юли 2024четвъртък22:24 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Как Германия ядоса съседите си

Бъдещият кабинет планира да въведе пътни такси за чужденци

/ брой: 288

автор:Дума

visibility 58

DW


Германските магистрали са известни по цял свят: по тях няма ограничение на скоростта, нито пътни такси. Поне засега. Бъдещият германски кабинет обаче смята да въведе такси за чужденци. Съседите на Германия се ядосват.
Пътната такса за чужденци още не е въведена, но вече доведе до политически спорове - Австрия и Холандия заплашват да се обърнат към Европейския съд, ако Германия въведе пътни такси за чужденците. Намеренията на бъдещото правителство са да направи магистралите платени и да използва приходите за ремонт и поддръжка на транспортната мрежа. Предложението за това бе направено от Християнсоциалния съюз. След дълги дискусии по темата християндемократите и Социалдемократическата партия в крайна сметка включиха въвеждането на пътни такси за чужденци в коалиционния договр.
Постигнатият вътрешнополитически компромис обаче е на път да породи сериозен външнополитически спор."Това би било нарушение на действащото европейско право и Австрия ще се бори срещу него", заяви възмутено австрийската министърка на транспорта Дорис Бурес. Холандската й колежка Мелани Шулц ван Хеген на свой ред каза, че германските планове за въвеждане на пътни такси за чужденците изобщо не я радват.
Австрия впрочем вече реагира на германските намерения - от 1 декември наложи такса на 6-километровата гранична магистрала, която до момента бе изключена от винетната система и германските любители на зимните спортове я ползваха безплатно по пътя си към австрийските алпийски курорти. От началото на месеца обаче германските шофьори трябва да имат винетка, ако не искат да им бъде наложена глоба.

Европейските правила диктуват друго

Досега германските магистрали бяха безплатни за леките автомобили, което определено е лукс в сравнение с условията в съседните европейски страни - Франция, Австрия и Швейцария отдавна са наложили такси за ползването на пътните им мрежи. Сега и Германия се готви да ги последва - въпреки немалкото критики, отправяни към идеята. "Германия е транзитна страна в центъра на Европа, има интензивен международен трафик. Налагайки пътната такса, искаме да възстановим справедливостта", казва министърът на транспорта Петер Рамзауер, който не се тревожи особено от заплахите на Холандия и Австрия.
Експертът по европейско право Фолкер Бьоме-Неслер обаче е категоричен: "С планираната пътна такса само за чужденци германците биха нарушили европейското право". Това би означавало неравностойно третиране, което е изрично забранено от член 18 на Договора за функционирането на ЕС, тъй като въвеждането на пътна такса само за чужденци е чиста проба дискриминация. Предложението на лидера на ХСС Хорст Зеехофер да бъде въведена пътна такса и за германците, която да бъде компенсирана с намаляване на пътния данък, също би било в нарушение на действащото европейско право. "И намаляването на пътния данък би било прикрита дискриминация и би противоречало на европейското право", казва Фолкер Бьоме-Неслер.

Процедурата иска време

Германия не за първи път се опитва да въведе пътни такси само за чужденци - замисълът бе сходен и по отношение на товарните автомобили, за които таксите бяха въведени през 2005 и засегнаха всички без изключение. Намерението на Германия бе да облекчи собствените си спедиторски фирми, като ги компенсира с намаляване на данъците, но трикът не мина - Европейският съд отхвърли модела като противоречащ на европейското право. Сега историята може де се повтори и с леките автомобили.
"Или пътни такси за всички, или за никого" - решението на Европейския съд най-вероятно ще изглежда така, предполага Ралф Реше от Германския съюз на автомобилистите ADAC. Експертът по европейско право Бьоме-Неслер от своя страна смята, че бъдещото правителство иска да печели време. "Подобни юридически процедури обичайно траят една-две години, т.е. достатъчно дълго, че темата да бъде забравена от германците и от техните съседи", казва той.
Оттам нататък вариантите са два - или пътната такса да остане само като бележка под черта в коалиционния договор, или действително да влезе в сила. С което обаче въпросът с финансирането на транспортните артерии пак няма да бъде решен. Германският съюз на автомобилистите ADAC е изчислил, че страната има нужда от 7,5 милиарда евро годишно за поддръжка на транспортната инфраструктура. А таксата от шестте процента чуждестранни шофьори, които преминават през Германия, би донесла на хазната само 260 милиона.
 

Газифицирането на Банско и Разлог пак се отлага

автор:Дума

visibility 463

/ брой: 130

Положението в "Мини Марица-изток" е критично

автор:Дума

visibility 522

/ брой: 130

Приходите от нощувки с ръст от 32%

автор:Дума

visibility 382

/ брой: 130

Евростат отчете спад при жилищните сделки у нас

автор:Дума

visibility 451

/ брой: 130

Гърция стана за смях с 6-дневна работна седмица

автор:Дума

visibility 510

/ брой: 130

Грузия ще се справи и без помощи от ЕС

автор:Дума

visibility 480

/ брой: 130

Прокуратурата разследва Льо Пен за корупция

автор:Дума

visibility 454

/ брой: 130

Накратко

автор:Дума

visibility 397

/ брой: 130

Смет на човек

автор:Деси Велева

visibility 491

/ брой: 130

ВиК консолидация, но каква?

visibility 434

/ брой: 130

По протокола на ШОС

visibility 444

/ брой: 130

Стажът за пенсия - все по-скъп и недостъпен

visibility 437

/ брой: 130

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ