Здраве
Как да проверим здравното си досие, без да плащаме за електронен подпис?
/ брой: 140
ДУМА неведнъж е писала за възможностите за достъп до собственото медицинско досие, но очевидно хората се интересуват от това, когато имат съмнения дали не са платили за нещо, което им се полага, или им е "извършена" манипулация, за която не знаят.
Неотдавна бе дадено началото на електронното медицинско досие. То се намира на сайт с адрес https://my.his.bg/login и е част от Националната здравна информационна система (НЗИС). В него трябва да има информация дали пациентът има ТЕЛК-ово решение, търсил ли е Спешна помощ, постъпвал ли е в болница и какво му е правено, за какво е търсил личния лекар, бил ли е при специалист, на изследвания и др. И би трябвало информацията между лекари и здравни институции да се обменя по електронен път. Достъпът до електронното медицинско досие става с квалифициран електронен подпис (КЕП), чиято поддръжка струва 12 лв. годишно, а за комплект с четец и карта - около 35 лв. Презумпцията е, че медицинската информация е чувствителна и достъп до нея може да има само пациентът и лекарят му. Медицинско досие в НЗИС имат и здравно неосигурените.
От 2009 г. досега персонализираната информационна система (ПИС) на НЗОК съхранява информация за избор на личен лекар на всеки здравноосигурен (от 2000 г. до момента), както и за извършените и отчетени за него дейности от личния лекар, специалистите, болниците, лабораториите. Всеки здравноосигурен може на интернет страницата на НЗОК (www.nhif.bg) в рубриката "Услуги за граждани", подрубриката "Преглед на досие от здравноосигурени лица", да провери досието си, без да плаща за това. Досието на НЗОК обаче е само за здравноосигурени. Ако например здравноосигуреният е бил в болница или на преглед през юли, той ще намери тази информация през август, когато НЗОК ще е платила на лечебното заведение за извършената дейност. Системата позволява здравноосигурените да получават уведомления за настъпили събития (напр. промяна в пациентската информация), за събития, които предстоят (напр. годишен профилактичен преглед), по електронна поща след предварително направен абонамент. Това също е безплатно. Най-лесният начин за проверка е с кода от НАП. Друг начин на достъп до досието през сайта на НЗОК е с универсален код за достъп (УКД), който всеки здравноосигурен може да вземе от НЗОК/РЗОК срещу лична карта в запечатан плик и подписана декларация, че няма да предоставя своя код на трети лица.
От юни 2020 г. НЗОК има и мобилно приложение, което предоставя възможност за бърз и лесен достъп до здравното досие.