18 Май 2024събота23:46 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Интервю

Георги Свиленски:

Качеството на таксиметровата услуга ще бъде занижено

Нарочно запазиха статуквото, за да не знаете "помпа" ли ви цената таксито или не, казва депутатът от БСП пред радио "Фокус"

/ брой: 75

автор:Дума

visibility 15

- Парламентът гласува на първо четене промени в Закона за местните данъци и такси, с които се предвижда въвеждането на алтернативен данък за облагане и на извършването на таксиметров превоз на пътници. Ако промените бъдат приети в този им вид, изяснява ли се веднъж завинаги кой, как и къде ще плаща този алтернативен данък, което е и целта - изясняване на сивия сектор и внасянето на повече пари в хазната?
- Разбира се, целта на всички - и на гражданите, и на шофьорите, и на водачите, и на превозвачите е да се изсветли този сектор. За съжаление с вчерашната поправка на Закона за местни данъци и такси, приета на първо гласуване, не се постига абсолютно никакво изсветляване. Поради простата причина, че целта на тази промяна не беше това, за което вие обяснихте в началото. Целта беше да се запази статуквото, което е в момента. Това устройва, разбира се, много голям кръг хора. Поради тази причина ние бяхме свидетели на един приет по абсолютно лобистки начин законопроект. Само ще ви насоча вниманието към това, че 74 депутати от ГЕРБ, всички като един, гласуваха "за". Може би няма друг закон, който да е приет без нито един "против" и "въздържал се" от групата на ГЕРБ. Това значи, че този закон за тях е бил много важен, много ценен и поетите ангажименти, които са имали към това да бъде приет, явно са били много големи и те няма как да ги откажат. Това става притеснително не само за таксиметровия бранш, за транспортния сектор, за съжаление това става притеснително за държавата. Тъй като, ако по този начин се приемат закони, българското общество изобщо не заслужава такива народни представители.
Но да се върнем към закона. Това, което трябваше да се случи на 1 април, е да се преустанови практиката таксиметрови превозвачи да преотдават на втори, трети, четвърти, а даже и до пето физическо лице автомобилите, с които се извършва дейността. При това преотдаване, когато се извърши дадено нарушение, контролните органи не могат никога да стигнат до конкретния нарушител. Аз зададох въпрос на директора на "Автомобилна администрация" колко превозвачи са санкционирани и колко наказания за стигнали до шофьорите или до тези, които извършват услугата - той не можа да ми отговори. Което значи, че може би клони към нула. Ето това искат да се запази. Шофьорите бяха манипулирани с това, че те след 1 април няма да могат да работят, като им се подхвърли залъчето, че ще минат на патентен данък. Те обаче не искат и него. Защото те сега са натоварени толкова много с различни такси, лизинги, че едно допълнително плащане от тяхна страна ще ги накара - ако сега живеят по 12-14 часа в автомобилите си, тогава ще живеят може би по 16 часа в тях. Ние сме против това и затова разумната част от българския парламент - от всички парламентарни групи с изключение на ГЕРБ, не подкрепихме това предложение и се надявам, когато дойдем за второ гласуване, да бъдат предложени такива текстове, които действително да регламентират този бранш. Между другото, самата вносителка Менда Стоянова каза, че това, което са внесли, не става за нищо и че между първо и второ гласуване ще предложи текстове, между които, чух, има доста разумни предложения. Ще видим обаче какво ще стане на практика.
- Иска ми се да насоча вниманието ви конкретно към контрола. Стана ясно, че тепърва трябва да се реши кой и как ще контролира дали превозвачът има лиценз, дали си е платил данъка и пр. Имате ли предложение кой и как да извършва такъв контрол, за да се избегне рекетът срещу превозвачи и в същото време да се гарантира събирането на данъка?
- То в закона е записано кой трябва да го извършва. За съжаление, след завчерашната акция в "Автомобилна администрация" аз се притеснявам, че от днес вече може би няма кой да върши и формално тази работа. За София ще дам пример. В София тези инспектори, които трябва да проверяват дейността на целия бранш, не само на такситата, изпити, технически прегледи, транспортни фирми, международните превози, са 21 човека, което значи по 6-7 човека на смяна, или това са три автомобила с по двама инспектори. Нали разбирате, че няма как 3 автомобила в София да проверяват от "Калотина" до Елин Пелин. Така че, когато управляващите целенасочено са намалили бройките, поставили са служителите в условия, в които да не могат да си изпълняват задълженията, контрол няма да има, какъвто и закон да приемем. Аз затова казвам, че и патентен данък да се приеме, и алтернативен данък да се приеме, просто няма да има кой да го проверява и той няма да бъде плащан. Затова проблемът не е толкова в законодателството, щеше да е добре от 1 април да не се преотдава и оттук нататък усилията на управляващите трябваше да бъдат насочени именно към контрола, но към реален контрол.
- Очаква се след промените в Закона за данъците и таксите да бъде направена поправка и в Закона за автомобилните превози и касовите апарати в такситата да бъдат свързани с НАП. Настоящите промени гарантират ли, че в това време такситата няма да продължат със старата практика - при наближаване на прага от 50 хил. лв. оборот да регистрират нови или "кухи" фирми?
- След като е влязла наредбата за връзката на касовите апарати с НАП, единствено касовите апарати на таксиметровите автомобили са останали извън нея. Непонятно защо. Колеги експерти изчислиха, че около 150 млн. лв. губи държавата от ДДС от тази дейност.
- С всички тези промени как ще се гарантира на хората, че такситата в страната са рентабилен превоз и ще се прекрати практиката за т.нар. "помпане" на суми на таксиметровия апарат?
- Ако нямаме контролна дейност, каквото и да направим, какъвто и регламент да измислим, няма как да се спазват нещата. Предложението тази дейност да се извършва само от таксиметрови превозвачи по някакъв начин регламентираше, спираше тези неща, защото вие във вашия автомобил имате "помпичка" и правите такива нарушения, те са за мен престъпление, но пътникът, който се вози до вас, винаги може да види вашия лиценз на превозвач, да подаде съответната жалба и този лиценз да ви бъде отнет. За съжаление обаче колегите приеха от 1 април да продължи отново безразборното возене от различни хора, без да е ясно, качвайки се в колата, вие при какъв шофьор се качвате, при технически изправен или неизправен автомобил, с "помпичка" или без. Това не се прави случайно, то се прави нарочно, за да могат голям брой хора да извършват тази дейност, отчитайки единствено лизинга на големите лизингодателни компании. С този закон, който приехме завчера, качеството на услугата, бързината, изобщо луксът на услугата ще бъдат още по-занижени.

С малки съкращения

"Булгаргаз" съди "Газпром" за 400 млн. евро

автор:Дума

visibility 1133

/ брой: 91

КЕВР: Евтиното парно ще доведе до по-скъп ток

автор:Дума

visibility 1079

/ брой: 91

Изпитът за ловци поскъпва

автор:Дума

visibility 1108

/ брой: 91

Състоянието на Фицо остава "много тежко"

автор:Дума

visibility 1215

/ брой: 91

Нидерландия ще има дясно правителство

автор:Дума

visibility 1134

/ брой: 91

Скъсаха Преспанския договор в Атина

автор:Дума

visibility 1249

/ брой: 91

Извънредно положение в Нова Каледония

автор:Дума

visibility 1082

/ брой: 91

5 куршума

автор:Таня Глухчева

visibility 1299

/ брой: 91

Стъкмистика

автор:Мая Йовановска

visibility 1243

/ брой: 91

За достойна България в мирна Европа!

автор:Дума

visibility 1187

/ брой: 91

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ