18 Септември 2025четвъртък23:49 ч.

Испания предпочете евроизтребителят

Мадрид се присъедини към Берлин и Париж в създаването на боен самолет от ново поколение

/ брой: 36

автор:Георги Георгиев

visibility 2462

Испания официално се присъедини към френско-германската програма за създаването на Перспективна бойна авиационна система (FCAS). Тримата министри на отбраната са подписали съответния документ в Брюксел, в кулоарите на срещата на военните министри от НАТО, съобщи Центърът за анализ на световната търговия с оръжие (ЦАМТО). Испанският министър на отбраната е обявила, че страната й се присъединява към проекта на равни условия, с което ще получи възможности да влияе върху европейската политика в сферата на сигурността. Освен това така Испания не само щяла да модернизира военната си авиация, но и да развие отбранителната си промишленост. В полза на френско-германското предложение е натежало именно ангажирането на военната индустрия с производството на изтребителя. 

Проектът FCAS предвижда вече трите държави да разработят изтребител от ново поколение, който да да се използва с безпилотни системи, които да управлява в полет. Първоначалната вноска на Испания ще бъде през следващите две години около 25 млн. евро. Преди да стигне до това решение, Мадрид е разглеждал възможностите да замени след 2035 г. наличните изтребители F-18 “Хорнет” с представители на френската компания “Дасо”, а също с Великобритания, която реализира своя собствена програма, наречена “Темпест”.  

Първият договор с “Дасо” и “Еърбъс” за разработването на новия евроизтребител и концепцията на неговото използване заедно с безпилотни системи бе подписан на 6 февруари т.г. в Париж. Общата стойност на двегодишното изследване засега се определя на 65 млн. евро. Същия ден бе подписан договор между френската компания ”Сафран” и германската MTU за сътрудничество при разработката на двигателя на самолета. 

Предполага се, че първият демонстративен образец трябва да полети през 2025 г., а първата опитна машина към 2030 г. Приемането на въоръжение на машината се предвижда за периода 2040-2045 г. В същия период на въоръжение трябва да постъпи и британският “Темпест”. Англичаните също търсят чужди партньори. Като такива се разглеждат Швеция, Италия, Холандия и дори Япония. 

Според ЦАМТО, въпреки че обединяването на британския и френско-германския проект изглежда логично, тъй като и двата са насочени към европейския пазар, това ще зависи от отношенията на Лондон с ЕС след "Брекзит". 

КЗК с нови правомощия

автор:Дума

visibility 645

/ брой: 174

Сиренето у нас е с 26% по-скъпо от средната европейска цена

автор:Дума

visibility 748

/ брой: 174

ДФЗ засече двойно декларирани 7420 декара

автор:Дума

visibility 557

/ брой: 174

По-евтино на море в Гърция през септември

автор:Дума

visibility 768

/ брой: 174

София също блокира санкции срещу Израел

автор:Дума

visibility 841

/ брой: 174

В Белгия се "изпират" 16 млрд. евро годишно

автор:Дума

visibility 806

/ брой: 174

Протести в Словакия срещу Роберт Фицо

автор:Дума

visibility 810

/ брой: 174

Накратко

автор:Дума

visibility 662

/ брой: 174

Парламентарна поезия

автор:Александър Симов

visibility 662

/ брой: 174

Правителството върши своята работа и резултатите вече са видими

автор:Дума

visibility 750

/ брой: 174

Пътят на забравата

автор:Евгений Белий

visibility 726

/ брой: 174

Гладиаторско меле

visibility 600

/ брой: 174

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ