13 Юни 2025петък09:42 ч.

Искат законов регламент на промоциите

Санкциите за нелоялни търговски практики са неадеквати за големите компании, заяви експерт

/ брой: 5

автор:Дума

visibility 1491

Неправителствена потребителска организация поиска да има законов регламент на търговските промоции. "Очакваме законов текст, който да регламентира промоциите. Промоциите няма да ги намерите в нито един закон, нямат легална дефиниция. Промоцията започва да се използва по най-различни начини", коментира пред БНР изпълнителният директор на "Активни потребители" Богомил Николов. От неправителствената организация преди Нова година са внесли две жалби - до Комисията за защита на потребителите и до Комисията за регулиране на съобщенията, за нелоялни практики на мобилните оператори.

"На първо място става въпрос за промоциите. Вече трудно може да видите предложение за договор, което да не е промоционално. По парадоксален начин промоцията се превърна в практика, в стандарт. Когато искате да изберете договор, вие виждате всъщност само цени на промоции, нищо друго, и не може да видите основната цена за определен пакет. Непромоционалната цена остава загадка. Това е нашата основна претенция към операторите", обясни Николов.

"Когато договорът изтече или остава малко до изтичането му, кол центровете на операторите се активират и започват да обясняват на хората, че цената ще тръгне нагоре, само че по начин, необясним за потребителя. Практиката е такава, че потребителят подписва договор за промоционален продукт, след което като изтече срокът му, той се превръща в безсрочен при доста неясни условия. Те са онова плашило, което започва да се използва след това като аргумент за подписване на нов договор. Масово тарифите се изменят във времето - след тези 2 години, когато сте използвали промоцията, вече не можете да намерите същия план, защото той е подменен с нов, а новият план задължително ще бъде на по-висока цена. Вероятността да си запазите условията е нищожна", разказа експертът.

Николов посъветва когато хората ходят в клиентски центрове, особено по-възрастните, да не са сами, за да може да има свидетели на "заблуждаващата консултация" и по-лесно да се докаже и наложи санкция. Според него в закона санкциите за нелоялни търговски практики са много ниски - до 50 хил. лв. при повторно нарушение. По думите му това е неадекватно на икономическите интереси на големите компании като мобилните оператори. КЗП е наложила около 30 такива санкции за миналата година на мобилни оператори. Очевидно е, че тези санкции въобще не отразяват изкушението от печалбата, която е в пъти по-висока, коментира той. Николов направи сравнение с Германия, където горната граница на глобите се измерва в милиони, а освен това при неизпълнение на разпоредба на забрана за нелоялна практика управителят на дружеството може да бъде наказан с лишаване от свобода до 2 години.  

Австрия потресена от трагедията в Грац

автор:Дума

visibility 1938

/ брой: 105

Електропроводите палят пожарите в Гърция

автор:Дума

visibility 1936

/ брой: 105

Горещините стават норма за планетата ни

автор:Дума

visibility 1888

/ брой: 105

Накратко

автор:Дума

visibility 1786

/ брой: 105

Издънката

автор:Александър Симов

visibility 1862

/ брой: 105

Не на продажбата на БДЖ!

автор:Чавдар Найденов

visibility 1858

/ брой: 105

Време за приобщаване

visibility 1851

/ брой: 105

Медиите клеветят Диляна Гайтанджиева

автор:Дума

visibility 1903

/ брой: 105

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ