Инфлацията е ударила 80% от фирмите
Две трети от българските компании заявяват, че страдат от политическата криза
/ брой: 37
Около две трети от фирмите в България казват, че политическата криза през миналата година им е навредила. Спиралата от нови избори, която започна още през пролетта на 2021 г. и продължава до днес, лишава бизнеса у нас от така нужната предсказуемост за инвестиции и развитие.
Според 63,5% от компаниите случващото се в политически план през изминалата 2022 г. - нападки между политиците, непрестанната предизборна кампания и промените "от днес за утре" - са оказали "по-скоро негативно и силно негативно" влияние върху дейността им. Това сочи годишната анкета на Изпълнителната агенция за насърчаване на малки и средни предприятия.
Около 35% заявяват, че политическата вихрушка не е оказала въздействие на бизнеса. Пренебрежимо малка част виждат позитиви за своя бизнес от поредицата от парламентарни избори в търсене на стабилно управление.
Сред другите сериозни проблеми за бизнеса в България е войната в Украйна, която се е отразила негативно на малко над половината от българските фирми. Причините основно са свързани с нарушените вериги на доставка и загуби на пазари.
Над 80% от компаниите посочват, че са засегнати от високата инфлация заради поскъпването на енергията, суровините и материалите, които използват, и заради намалената платежоспособност на техните клиенти.
Все още близо половината от анкетираните продължават да сочат ефекта от пандемията като "значително препятствие" в своето развитие. Около 40% описват вируса и последиците от него като "умерено препятствие". Проблемите им имат различни измерения - от нарушени вериги на доставка, загуба на пазарни позиции до загуба на квалифицирана работна ръка. Едва малко над 10% споделят, че пандемията е имала по-скоро слабо въздействие върху дейността им, като това са предимно малки предприятия.
Като цяло около 37% от компаниите все пак регистрират ръст на реализираните обороти през изминалата година. Приблизително същият дял от компаниите казват, че нямат промяна в оборотите, а останалата една трета отчитат намаление. Над 20% от фирмите в България са подобрили позицията си на вътрешния и на външния пазар.
Въпреки сравнително добрите показатели относно пазарните позиции на предприятията, при приблизително 40% от фирмите това е съпътствано с влошаване на финансовите резултати. Повечето компании - над 60%, изразяват оптимистични очаквания за развитие на бизнеса им в България.