АЗИЯ
Индия между демокрацията и авторитаризма
За мнозина изборната победа на партията на Нарендра Моди означава засилване на националистическия хиндуизъм
/ брой: 109
След продължилите 6 седмици избори в Индия на 23 май бе официално обявен и победителят в тях - премиерът Нарендра Моди и неговата партия Бхаратия Джаната. На 30 май в тържествена обстановка в президентския дворец и в присъствието на 8000 гости, сред които и лидерите на Бангладеш, Мианмар и Тайланд, Моди положи клетва пред индийската конституция и пое по пътя на своя втори мандат като премиер. Успешното постигане на мнозинство за неговата Народна партия превръща Нарендра Моди
в най-влиятелния лидер за последните 30 години
Въпреки че предизборната кампания залагаше на религиозните различия в страната и Бхаратия Джаната се опираше основно на хиндуисткото мнозинство, Моди заяви след встъпването си в длъжност, че ще работи усилено за изграждането на "силна и приобщаваща Индия", а малцинствата да не живеят повече в страх. Бхаратия Джаната заедно с коалиционните си партньори спечели 353 места в Долната камара (Лок Сабха) на индийския парламент, което даде възможност на Моди да продължи да управлява с голямо мнозинство, след като е изкарал пълния си първи мандат. Самата партия Бхаратия Джаната разполага с 303 места, като нито едно от тях не е предложено на мюсюлмански представител от партията. За мнозина в партията преизбирането на Нарендра Моди означава консолидиране на политика на националния хиндуизъм.
Преизбирането на Моди доведе до тревога сред елита на страната, защото се породиха опасения, че демокрацията в Индия ще бъде застрашена. Непосредствено след победата представители на мюсюлманското малцинство в страната бяха нападнати от прохиндуистки настроени тълпи. Формирането на управляващия кабинет също попадна под светлините на прожектора. Най-голямото противоречие при разпределянето на министерствата беше назначаването на Амит Шах за финансов министър. Преди да се издигне в политическата си кариера заедно с Моди, той е бил обвиняван в извънсъдебни убийства, докато е бил министър на вътрешните работи в щата Гуджарат. Шах е обвинен, че е бил в пряка връзка с полицейските служители, които са извършвали убийствата. През 2018 г. той е оправдан по последните наказателни дела срещу него. Опасението, че втори мандат на Моди без съобразяване с волята на коалиционните партньори ще доведе до авторитарно управление, излезе на преден план още преди полагането на клетвата. Партията Джаната Дал, партньорка на Бхаратия Джаната в щата Бихар, отхвърли единственото предлагано място в кабинета и реши да остане извън правителството.
Възходът на Бхаратия Джаната бе белязан от електорална маргинализация на мюсюлманите в страната, като тяхното демократично представителство в институциите бе значително намалено. Индийският премиер заяви, че опозиционните партии "залъгват малцинствата", като политиката им не може да посрещне основните им нужди като здравеопазване и образование. "Благодарение на банковата политика малцинствата бяха смазани, притиснати в ъгъла, подложени на въображаеми страхове и експлоатирани по време на изборите", каза той.
Религиозната поляризация е ключът към успеха
на Бхаратия Джаната, споделя журналистът Саид Накви. "Такава поляризация последно е била наблюдавана по време на разделянето на Индия и Пакистан", каза Накви за телевизия Ал Джазира, връщайки се назад към 1947 г., когато индийският субконтинент е разделен на държавите Пакистан, Индия и Бангладеш. В първата е съсредоточено мюсюлманското мнозинство, а във втората - хиндуисткото.
Индийската народна партия, основана през 1980 г., води своите корени от Бхаратия Жана Санг (Индийска народна асоциация), която е създадена през 1951 г. от Шяма Прасад Мухерджи като политическото крило на прохиндуистката група Ращрия Свайамсевак Сангх (Национален доброволчески корпус). Идеите на БЖС са свързани с преустройството на Индия в съответствие с хиндуистката идеология и призовава за формирането на силна обединена държава. Водещата идеология на Бхаратия Джаната е хиндуизмът, който трябва да засили индийската култура и хиндуистките ценности и е изключително критичен към светските политики и практики на опозиционния Индийски национален конгрес, чийто лидер е Рахул Ганди.
Доверието в партията и в нейния лидер Нарендра Моди спадна значително в края на 2018 г. основно заради неизпълнените обещания за икономически напредък и влошаване на качеството на живот в Индия. В първия си мандат Моди засилваше религиозното и етническото разделение на страната, като особено репресирано бе мюсюлманското малцинство. За разлика от своя предшественик Атал Ваджпаи, който беше умерен спрямо религиозното разнообразие в Индия, Нарендра Моди и новите членове на управляващия кабинет не дават изглед да зачитат правата на по-слабите общности. Самата изборна кампания бе съсредоточена не върху задълбочаващите се социални проблеми и борбата с корупцията, а върху религиозните сътресения, основен пример за които бе сблъсъкът с Пакистан от февруари тази година. Освен това Бхаратия Джаната разчиташе в голяма степен и на медийния маркетинг, който да изгради образа на националистическата партия, която е готова да работи за една обединена и силна Индия. В XXI век, когато националистическите течения отново се връщат на мода, и то в смисъла на теорията на класическия реализъм, за който говори Ханс Моргентау, всеки
лидер, пропагандиращ консервативен национализъм, печели подкрепата на електората
Въпросът тук е дали тогава ще имаме преход към авторитарни режими? Може ли да бъде успешен моделът на демокрация в мултикултурните и мултинационалите държави, или им е необходима силна и далновидна личност, която да оркестрира отделните елементи?
Нарендра Моди със сигурност не трябва да бъде подценяван. Според някои до 2024 г. демократичната система в Индия ще бъде заменена с авторитарна и ще бъдат предприети законодателни промени, които само ще затвърждават управляващата Бхаратия Джаната до момента, в който няма да има опозиция, която да й се противопостави. По време на първия мандат на Моди имаше редица нарушения срещу съдебната власт и правоприлагането. Съдиите и следователите публично се оплакват от нарастващия хаос в системата и от нарастващия политически натиск. Индия има второто най-голямо мюсюлманско население в света, което остава слабо представено в политическия живот, в частните и публичните институции. Те изостават от почти всички останали лишени от гражданство общности по икономически и образователни показатели и остават уязвими към патриархалните и религиозните предразсъдъци. В продължение на десетилетия мнозинството от политическите партии са използвали мюсюлманското малцинство като инструмент за гласуване, без да се обръщат към по-широките и по-неотложни нужди на обикновените мюсюлмани. Днес човешкият живот в Индия е евтин, защото системата на наказателното правосъдие е нарушена и върховенство на закона липсва. В продължение на десетилетия либералният елит, който има привилегирован достъп до правосъдие, не пожела да се бори за необходимите реформи, които биха могли да подобрят увредената система на социално разделение и катаклизми. Вместо това политическият елит си затваря очите за болезнените закъснения в предоставянето на правосъдие и съдебна манипулация. В резултат на това извършителите на престъпления от различен мащаб не само се ползват с безнаказаност, но и успяват да проникнат в управленските структури.
Междувременно управляващата партия влиза във втория си мандат, съпровождана от кръвопролитие и смърт. В събота трима членове на Бхаратия Джаната са били убити в престрелка в щата Западен Бенгал. Управлението на Нарендра Моди със сигурност ще преобрази Индия и ще започне нова глава в историята на тази стара цивилизация. Дали, обаче, той ще бъде главната фигура, която ще тласне азиатския гигант към възход?