Икономисти: ДДС подаръците изкривяват пазара
/ брой: 213
Диференцираният ДДС води до значително изкривяване на пазара и няма икономически аргументи за намаляване на ставката само за някои стоки и услуги, пише в поредния си анализ Институтът за пазарна икономика. С идеята на премиера за намаляване на ставката за доставка на храни за пръв път предложението е насочено към конкретен сектор и субектите в него, а не към определена услуга и потребителите. Няма да има намаление на приготвените (или неприготвени) храни изобщо, а на доставките за вкъщи от ресторантите. Това предизвика търговските вериги за хранителни стоки да настояват за намаляване на ДДС и за храните от топлите витрини в супермаркетите. Ако досегашната логика на диференциация се спази, би трябвало да се уважи това искане и фокусът да е насочен към потребителите на конкретната стока или услуга, а не към ресторантите. Само че правителството очевидно иска да подпомогне точно ресторантите и използва намаляването на ДДС за някои сектори като антикризисна мярка. Това ще доведе до още по-сериозни негативи за икономиката - изкривяване на стимулите, неясни ефекти, сложност за администриране, създаване на предпоставки за заобикаляне на закона, данъчни измами и предизвикване на чувство на несправедливост и несигурност на пазара, твърдят от ИПИ.