19 Юли 2025събота18:30 ч.

"Играта" като синтез в акварелите на Александър Телалим

/ брой: 93

автор:Йонко Бонов

visibility 2678

Българският художник с родови корени в Бесарабия Александър Телалим е автор на поне тридесет самостоятелни изложби у нас, както и на множество изяви в чужбина. Всяка от тези експозиции е израз на добре осмислена и изненадваща като хубава метафора концепция.
С новата си изложба под наслов "Дърво и храм", която бе показана в столичната галерия "Абсент", живописецът остава верен на себе си, провокирайки ни със своя творчески замисъл. "Тази експозиция е вариант на това как може да изглежда, със средствата на изобразителното изкуство, известната "игра на стъклени перли" от едноименния роман на Херман Хесе, разяснява Телалим. Произведенията, които предлагам, също така могат да се приемат и като своеобразен намек на древната китайска игра Го, с чиито правила съм добре запознат като неин почитател и играч. Го се смята за аналог на играта на стъклени перли на Хесе. В този смисъл изложбата е хем традиционна, хем провокативна", обобщава художникът.
През 1994 г. той представя своя изложба - своеобразен разговор с Винсент ван Гог. В "Дърво и храм" живописецът търси отново общуване и взаимодействие с изкуството на световни автори - Клод Моне, Паул Клее, Хуан Миро. Сред тях се чувства и присъствието на Дечко Узунов.
Телалим се стреми към своеобразно единство, като съчетава характерни стилови детайли от формата и колорита, специфични за споменатите майстори, отстоявайки същевременно отработения си познат изказ и своята творческа индивидуалност в тази концептуална амалгама. Резултатът е виртуален синтез, както споделя Александър Телалим, и конвертиране на маслената живопис на творците, с чието изкуство влиза в общение, за да зазвучи хармонично с тях чрез своите типични акварели.
От тези акварели струи например присъщата за катедралите на Моне светлина, доловена и пресъздадена от Телалим с възможностите на бързата техника на водна основа.
Потоците от светлина на Моне Александър Телалим трансформира в синтез с кристалната експресивност на пулсиращите форми и символи в изкуството на Паул Клее. Александър Телалим не остава на ниво безмълвен слушател или безпрекословен изпълнител, напротив, този диалог за него е повод да заяви, да преосмисли и да впише своята авторова индивидуалност, потапяйки се в златните води, извиращи от  необятните светове на тези велики живописци.



Снимки АВТОРЪТ

 

С 14% повече са банкрутите на фирми у нас

автор:Дума

visibility 6009

/ брой: 131

Чуждите инвестиции нарастват с 47 на сто

автор:Дума

visibility 5616

/ брой: 131

Сред първите в ЕС сме по поскъпване на имотите

автор:Дума

visibility 7006

/ брой: 131

Испания има полза от мигрантите

автор:Дума

visibility 6388

/ брой: 131

Украйна ще мобилизира и мъже над 60 години

автор:Дума

visibility 6074

/ брой: 131

Четири държави отказаха да купуват оръжие от САЩ

автор:Дума

visibility 6157

/ брой: 131

Накратко

автор:Дума

visibility 5800

/ брой: 131

Касапинът на протест

автор:Александър Симов

visibility 6074

/ брой: 131

Трагедията мигранти

автор:Таня Глухчева

visibility 6311

/ брой: 131

Силата на корените ни вдъхновява

автор:Ина Михайлова

visibility 6817

/ брой: 131

За какво ЕС ще изхарчи 2 трилиона евро... Евентуално

автор:Дума

visibility 6362

/ брой: 131

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ