И все пак "Траял" работи
/ брой: 106
Методи Методиев,
кор. на ДУМА в Белград
Много е написано и много изговорено досега за това какво е реалното състояние на корпорацията "Траял" - един от бившите гиганти на някогашната югославска химическа промишленост и реално най-големия производител на гуми в бивша Югославия. И продължава да се пише. Поради тази причина и с цел да се направи пореден опит за относително реалното представяне на действителното икономическо състояние на системата от фабрики за призводство на гуми, гумени изделия и примишлени експлозиви наш репортер посети мястото на събитието и проведе разговор с част от сръбския мениджмънт на "Траял" и ръководителя на синдикалната организация в заводите.
- Г-н Дженадич, какво включва в себе си "Траял" и какво е реалното състояние на производството в момента?
- Корпорация "Траял" към момента се състои от пет фабрики - три за производството на гуми - за леки автомобили, за товарни автомобили и за селскостопански и помощни машини - трактори, мотокари и др., една за производството на индивидуални защитни средства и активен въглен и една фабрика, в която се произвеждат промишлени експлозиви. Освен споменатите производствени мощности имаме търговско представителство в Белград и три мобилни станции за експлозиви в Бор, Майданпек (където се експлоатират най-големите находища на медна руда в Сърбия) и в Бучин, Македония.
Трябва да отбележа, че при около 30% натовареност на производствените капацитети преди 1,5 г. към момента месечно се произвеждат по 100 000 гуми от различни видове при търсене от страна на клиенти на повече от 140 000 броя гуми месечно.
- Много се говореше в миналото за съвместна дейност между "Траял" и заводите на "Фиат" в Крагуевац. Започнахте ли вече доставките на автомобилни гуми за тях?
- По отношение на работата с "Фиат" категорично мога да заявя, че всички тестове и изпитания от наша страна са издържани успешно и от страна на завода в Крагуевац имаме твърдото уверение, че от септеври до края на тази година ще започнем доставката на гуми - общо около 20 000 броя.
Що се касае до доставките на ново оборудване, искам да подчертая, че от септември м.г. такова е доставено и са инсталирани нови производствени мощности на стойност от 5,2 млн. евро.
- А защо временно в миналото спираше производството, работниците стачкуваха, съществуваше напрежение?
- За съжаление поради големи натрупани дългове към доставчици и тяхното нередовно обслужване през 2009 г. беше прекратено ритмичното снабдяване с електроенергия, производствени суровини и това предизвика прекратяването на доставките, а с него и прекратяването на производството за около три месеца. Така се стигна и до спирането на изплащането на възнагражданията на служителите и работниците във фабриките. Като следствие социалното напрежение сериозно нарасна и избухна стачка. Ще ме попитате кой е виновен. Виновни сме всички в качеството ни на ръководен персонал, но най-вече тогавашните представители на собственика, които се конфронтираха със синдикатите. За радост всичко това е вече в историята. В крайна сметка "Брикел" субсидира "Траял" с оборотни средства и производството беше възстановено.
- Г-н Савич, как стои "Траял" в момента на пазара за гуми?
- От 39 г. работя в "Траял". От Прешево до Смедерево и от Димитровград до Ужице "Траял" е пазарно жива компания. На сръбския пазар се реализират едва 5% от нашите гуми. Останалите 95% се продават в чужбина - имаме износ в Германия, Холандия, Бразилия, Русия, Беларус... А общо около 60% от цялата ни продукция е експортно ориентирана. Искам да ви дам един пример - само за изминалия месец април фабриката за експлозиви има оборот от 1 050 000 евро.
Да, безспорно е, че имаме проблеми, най-вече негативи, натрупани в миналото. Сметките на "Траял" са блокирани, но очакваме тяхното освобождаване до 30-и този месец. Въпреки кризата се надяваме да успеем. И тук искам да подчертая един факт - когато фабриките не работят, ежедневните загуби са в размер на 50 000 евро, а месечно това прави над 1,5 млн. евро.
Наред със старите ни търговски партньори търсим и допълнителни начини за излизане на нови пазари, най-вече в страните от бившия Съветски съюз и Арабския свят. Нашата продукция има едно сериозно преимущество - високо качество, отговарящо на европейските изисквания, подплатено с относително ниска цена.
- Г-н Вукойчич, интересно е да се разбере какво мислят синдикатите в "Траял" по отношение на всичко казано дотук...
- Целият ми трудов стаж е преминал зад оградата му. Председател съм от 12 г. на организацията на Независимите синдикати във фабриките на корпорацията, в която членуват 1890 работници от общо 2300 служители. Настоящето ръводство е шесто по реда си след приватизацията.
Мнозина са искали и искат фабриките да бъдат съсипани. За тяхно съжаление обаче сега тяхното състояние е стабилно. Работниците и мениджърският екип гледат напред в една посока.
Средната заплата на работниците в "Траял" е около 34 000 динара (малко над 340 евро) и се изплаща редовно. Отговорно мога да заявя, че сега "Траял" е социално отговорна фирма. Транспортът от и за работното място е ведомствен, осигурява се топла храна на работниците, създаден е и функционира социален фонд за медицински грижи, корпорацията издържа футболен отбор и др.
Не искаме нови собственици. Искаме държавата - Сърбия, не да опрощава, а да ни даде възможност да репрограмираме задълженията си към нея във времето.