Храните поскъпват с 30-40%, докато стигнат до масата ни
/ брой: 245
Производителите продават продуктите си с надценка от 10-12% от тяхната себестойност. Търговците добавят към това още 20-25% марж и така се образува крайната цена, на която си купуваме стоките от магазина.
Това показва проучване на Econ.bg, което обхваща пет основни хранителни продукта: хляб, краве сирене, слънчогледово олио, свинско месо и яйца.
По веригата обаче произтичат различни проблеми, свързани с определянето на надценките на храните. Първият е на ниво производител-търговец.
От хранителните вериги са установили, че цена, която им се предлага за един продукт, е с около 20% по-висока от първоначално договорената. Затова се пазарят за много по-ниска надценка.
По-големите вериги притискат производителите за много ниски доставни цени, което подбива пазара на по-малките.
Мнението на производителите пък е, че търговците буквално извиват ръцете им, що се отнася до договаряне на цени.