Гуцанов пита депутатите искат ли да има БДЖ
/ брой: 21
Мнозинството в парламентарната транспортна комисия отхвърли предложението да се задължи Министерството на транспорта да предостави изготвения комплексен анализ на действащия договор за извършваната от БДЖ обществена поръчка за превоз на пътници с железопътен транспорт. Този договор изтича в края на годината и по силата на либерализацията за извършване на тази обществена услуга могат да кандидатстват и други превозвачи.
Проектът, предложен в транспортната комисия, беше в три точки, като и трите не бяха приети. Най-много спорове предизвика трето предложение - подвижният железопътен състав, който държавата ще закупи по Плана за възстановяване и устойчивост, да бъде предоставен на превозвача, който спечели тази услуга. Според председателя на комисията Георги Свилески от БСП регламент на ЕС дава възможност когато пробегът, който се изпълнява, е по-малко от 23 милиона километра, възлагането да стане деректно без обществена поръчка. Тогава и подвижният състав може да отиде в превозвача "БДЖ Пътнически превози". Чуха се обаче най-различни предложения, като това трасето да се разбие на лотове, да има няколко конкурса и така - няколко превозвача. Ясно е обаче, че само едно от трасетата ще бъде атрактивно - "София-Варна", а непечелившите линии отново ще трябва да бъдат поети от БДЖ.
"Ние или вземаме решение и заставаме зад гърба на Министреския съвет, или въпросът е искаме ли да има БДЖ или не. Държавата купува новия подвижен състав чрез Плана за възстановяване и вместо да го предоставим на БДЖ, което е в окаяно положение, ние казваме "дайте да направим конкурси и да дойдат чуждите компании". Имаме възможност да го направим по регламент. Има ясна възможност това да стане", заяви по време на дебатите Борислав Гуцанов от БСП.