Гражданите искат безплатна информацията от администрацията
Едва 42% предпочитат тя да е в интернет, сочат данните от социологическо проучване, поръчано от евродепутата Ивайло Калфин
/ брой: 163
Във връзка с евродирективата за "отворени данни" от публичните институции, която евродепутатът Ивайло Калфин популяризира у нас, 73% от интервюираните смятат, че тази информация трябва да е безплатна, защото е набирана и съхранявана с пари на данъкоплатците. 11 на сто са съгласни, че като цяло трябва да е безплатна, но в някои области (напр. кадастър) трябва да остане платена, стига приходите да гарантират качество. 10 на сто смятат, че трябва да се запази поне някакво минимално заплащане, което да покрива разходите. 2% пък подкрепят идеята, че е по-добре минимално да се увеличат данъците, но администрацията да престане да събира такси.
Мнозинството от българските граждани са неинформирани или са недоволни от информацията, която имат за работата - процедури, структура, бюджет, ефективност - на централната и местна администрация. Това е главният извод от представително за градското население на страната на възраст 18-65 г. проучване, представено от социолога Живко Георгиев от агенция G Consulting.
Изследването е поръчано от евродепутата Ивайло Калфин, основен докладчик на ЕП по изготвената от ЕК проектодиректива за повторно използване на информацията от обществения сектор. Тя е известна и като директива за т.нар. "отворени данни". Калфин започна кампания за популяризиране на директивата, за бързото й приемане и прилагане в България след приключване на процедурите в органите на ЕС. Цялата публична информация, която държавната администрация събира, да се качва свободно в интернет, е основната идея на директивата.
Удовлетворени от информацията за централната администрация са само 7%, а за местната - 14%, сочат данните от проучването. Фактическата неинформираност не само пречи, но поддържа високи равнища на неудовлетвореност от работата на публичната администрация, коментира Живко Георгиев. В оценъчна скала, варираща от "напълно съм удовлетворен" - 5 до "изобщо не съм удовлетворен" - 1, средната оценка за работата на централната администрация е 2,4, а за тази на местната администрация - 2,6.
Обществеността не е на едно мнение по въпроса до каква степен трябва да бъде публична информацията, набирана от администрацията, и как да бъде регулиран достъпът до нея.
Изследването показва, че ако идеята "отворени данни" стане реалност, ще има висок интерес към: данни за трудови договори и осигуровки, които ни плаща работодателят, сравняване на цени и качество на различни стоки, данни за замърсяването на въздуха в даден район, заплати, бонуси, представителни и командировъчни на държавните и общински чиновници, данни от имотния регистър и кадастъра, структурата и изразходването по министерства/агенции и пера на държавния бюджет, нивата на престъпност/сигурност в даден квартал и др.