27 Декември 2024петък12:47 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Фeстивалът "Енеску" достоен за "Гинес"

4100 музиканти в Букурещ и в още 9 града представят 138 концерта

/ брой: 216

автор:Огнян Стамболиев

visibility 1718

Наистина, няма друг подобен фестивал в света дори в богатите Англия, Германия и Франция. Следя го от трийсетина години и пиша за програмата му вече за пети път с чувство на завист. Провежда се през година от 1958 г. през септември за около месец. Започна скромно - с 16 концерта, като в началото акцентът беше върху конкурса "Енеску". Но с всяко издание набираше сили и ставаше все по-мащабен. Тази година в него участват 2500 гости - музиканти (солисти, диригенти, оркестранти) и 1500 такива от Румъния. В концертите на открито, на площада, участват повече от 100 избрани студенти. Звучи невероятно, нали?! Да, но е факт. Бегъл поглед в програмата му в интернет ще убеди и най-големите скептици.
Организира се от Румънското министерство на културата, от община Букурещ, и се подпомага от държавата, която не жали средства за културата (не съкращава театри, опери и филхармонии! и не въвежда абсурдни "реформи" и "делегирани бюджети" като тези на Костов-Москова и Борисов- Рашидов), а знае, че ако няма култура, няма и държава. Има и мощен спонсор - "Ромпетрол" и някои банки. Всички управляващи го посещават и дори са недоволни, ако не успеят да си купят билети. Техният премиер не е като нашия бивш, почитателя на Ивана и Лепа Брена. Артистичен директор е доскорошният интендант на Щатсопер, Виена, румънецът от немски произход Йоан Холендер, заменил Йехуди Менухин след смъртта му.
Новото, 21-во издание, което тече в момента, може да се гледа от ТВ Култура, Букурещ, да се слуша директно, онлайн, по Румънското радио (програмите "Романиа културал и "Романиа музикал". Тук ще спомена, че за наш срам родината на Орфей няма такова радио! А и БНР, за съжаление, отстъпи от традициите си, пренебрегва нашите големи фестивали, а БНТ от няколко години направо отказва да предава откриването на "Варненско лято" и "Мартенските музикални дни", а за футбола отделя безброй часове!).
Фестивалът започна мащабно в началото на септември в Букурещ (в 6 прекрасни акустични зали) и паралелно с това в още 9 големи града. Нов момент от няколко години насам, от който може да се поучим - това е децентрализация на културата, нали?! Осем са основните моменти сега - цикъл "Световни оркестри", цикъл "Камерни ансамбли и камерни изпълнители", "Полунощни концерти", "Опера и балет", "Серия 200 години Вагнер", "Музиката на XXI век и Джордже Енеску, уъркшоп", "Музика и слово", Международен конкурс на името на патрона на фестивала (пиано, цигулка, пеене, композиция).
Рекламата - мащабна, масирана, по всички медии, добре и интригуващо поднесена, започна още в началото на годината. В северната ни съседка медиите дават приоритет на истинските стойности, а не на клюките, сензациите, футбола и чалгата, и всеки концерт се представя като събитие. Цената на един билет за концерт е от 9 до 38 лева. Абонаментните карти са със значителни намаления. Посещаемостта на концертите през миналото издание (2011) беше 4000 зрители дневно, а през тази година достигна до 5000.
Двайсет са световните оркестри. Сред тях са Лондонската кралска филхармония, Санта Чечилия, Рим, Щатскапеле Берлин, Мюнхенската филхармония, националните оркестри на Русия, Ил дьо Франс, оркестрите на Осака, Лозана, Питсбърг (чак от САЩ!).
Интересното е, че в програмата на всеки от тях (те изнасят по два концерта) е включена творба от патрона на фестивала. Това говори за авторитета не само на великия Енеску, но и на самия фестивал. У нас преди години подобна практика поддържаше с успех най-сериозният ни симфоничен и кантатно-ораториален фестивал "Мартенските музикални дни", на които всеки гостуващ оркестър представяше и по едно българско произведение. Начело на тези първостепенни състави са диригенти-звезди от ранга на сър Невил Маринър, Марис Янсонс, Даниел Баренбойм, Кристиан Закариас, Фабио Бионди, Антонио Папано, Семьон Бичков, Михаил Плетньов, Марек Яновски, Лорънс Фостър, Владимир Юровски. Списъкът на солистите е повече от впечатляващ: Емануел Акс, Даниел Баренбойм, Виктор Березовски, Евгений Кисин, Мъри Перайя от пианистите, Виктория Мулова, Леонидас Кавакос, Максим Венгеров, Пинкас Цукерман, Александър Князев, Камерън Карпентър.
Достойно място в програмата заемат и спектаклите на операта и балета. Шедьовърът на великия Енеску - операта "Едип" ще бъде представена с познатия и у нас баритон Щефан Игнат под режисурата на Виорика Петрович и палката на Адриан Морар. Включени са и опери на Верди и Вагнер, както и румънски и чуждестранни балетни постановки и някои концерти-спектакли със слово и музика - в два от тях участват двама големи актьори, познатият и у нас Виктор Ребенчук и самият Джон Малкович.
Българско присъствие тази година няма, ако изключим една млада наша сънародничка - Анелия Видинова Атанасова, завършила Музикалната гимназия в Русе, а след това Букурещката консерватория, сега солистка на Букурещката филхармония. Страната домакин участва със своите първокласни филхармонии и с най-значимите си диригенти, певци и инструменталисти.
Ако погледнем програмите на големите европейски фестивали, ще се убедим, че мащабът на "Енеску" е достоен за книгата на "Гинес".
А в последните издания на нашите хубави преди години, а сега прекалено скромни "Софийски музикални седмици" нямаше пари да се поканят дори оркестрите на Пловдив и Русе...
Фестивалът може да се проследи с образ и звук до края на месеца, на живо, както и онлайн на сайта "festival enescu".


Зала "Атенеум" с плаката на фестивала


На сцената на "Атенеум" - Букурещката филхармония

Има ли нелегален внос на добитък от съседна страна

автор:Дума

visibility 35214

/ брой: 244

Неизвестна болест покоси 200 овце във ферма в Карнобатско

автор:Дума

visibility 33201

/ брой: 244

65% срив на чуждите инвестиции

автор:Дума

visibility 36358

/ брой: 244

Банките уличени в нелоялни практики при отпускане на кредити

автор:Дума

visibility 37316

/ брой: 243

Путин готов за диалог с Тръмп и Зеленски

автор:Дума

visibility 34607

/ брой: 244

Русия без условия за преговори с Киев

автор:Дума

visibility 34228

/ брой: 244

Белград минава на безплатен транспорт

автор:Дума

visibility 31535

/ брой: 244

Левите в Румъния се оттеглят от преговорите

автор:Дума

visibility 31107

/ брой: 244

Светът през 2024

автор:Дума

visibility 48567

/ брой: 244

Турбулентната политическа 2024 година

автор:Юлия Кулинска

visibility 41092

/ брой: 244

БСП се нуждае от радикална промяна

автор:Юлия Кулинска

visibility 35186

/ брой: 244

2024 - историческата година за БСП

автор:Александър Симов

visibility 34717

/ брой: 244

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ