19 Юли 2025събота06:18 ч.

Фарът

/ брой: 289

автор:Тодор Коруев

visibility 2958

Фарът на нос Емине става на 130 години и днес ще отпразнува юбилей, поне така съобщиха вестниците. Но фарът е кула от камък и метал, сиреч без душа, та няма как да го развълнува празникът и да разбере от софрата. А къде ти юбилей без софра! Главният герой ще бъде пазачът на фара и добре ще е да му изпеят: "И подрънквайки с китара,/ трам-тарара, трам-тарара,/ пеел песничката стара/ за пазачите на фара." Познахте, това е куплет от "Песничка за пазачите на фара" - блестящата поетичната сатира на Валери Петров. Е, в нея става дума колкото за пазач на фара - стар морски вълк, дваж повече - за други неща от нашенските нрави, та се оказва, че от все набъбващия щат, от "прииждали все нови и нови, да обслужват фара готови", "бедният остров да изтрай не можал" и потънал. Пазачите на фарове няма да са се обидили от сатирата, тя е насочена другаде, а за тях остана "трам-тарара".
Фарът на нос Емине е открит на 15 декември 1880 г. Построен е от дружество на френския флотски капитан Блез-Жан-Мариус Мишел Кола, станал известен като Мишел паша. Шкорпил разказва, че през 1854 г. капитанът "сполучва да добие от султана концесия за построяване по бреговете на цялата турска империя фарове за указване пътя и опасните по него места на мореплавателите, с право да събира в продължение на 25 години от всичките кораби, които застават във всяко турско пристанище по 0,105 лева на всеки техен вместимост тон.". Срокът за експлоатация е изтекъл през 1879 г., но Високата порта без знанието на българското княжество подновило концесията, тя отпада чак през 1909 г.  Това ще да е още една придобивка от обявяването на независимостта на 22 септември 1908 г. Дружеството на Мишел Кола изгражда седем фара на два етапа. През първия (1856-1866) са издигнати фаровете на Шабла, Калиакра, Галата и "червения фенер" на Варненския нос, а през втория (1880-1888) - фаровете на нос Емине, Св. Анастасия и Св. Иван. Всичко за тези пътеводни светлини за моряците може да се научи от "Фаровете по българския черноморски бряг" на Милан Асадуров, писател, преводач, журналист, изследовател. Има някакъв бум в интереса към черноморските светлинни знаци. Черноморският  институт издаде  първия календар на родните фарове. От Поморие тръгна инициатива за опазване и възстановяване на тези исторически конструкции, които са и романтични символи, и защо ли да не се превърнат в туристически атракции. Вече 51 държави и 450 морски фара от Черно, Азовско и Каспийско море са  в глобалното общество на пазачите на фарове. Ако питате защо Поморие е инициаторът, кметът Петър Златанов ще ви напомни, че в древно Анхиало е имало античен фар, който е светил две хиляди години. А нима не е атракция посещение на Шабленския фар, най-старият запазен и най-високият - кулата му е 32 м. и изпраща светлини на 17 морски мили на всеки 25 секунди. Или да "доплувате" до остров "Св. Анастасия", недалеч от Бургас, с най-силния фар и манастир, който някога е бил концентрационен лагер за антифашисти (Спомнете си "На малкия остров"). Или да прескочите до остров Св. Иван край Созопол, чийто сонарен фар се вижда от 18 мили, тук бяха открити мощи на Св. Йоан Кръстител. Калиакренският фар си плаче за музей, с него са свързани много сюжети - за морски битки, за пиратство, за корабокрушения, достатъчно да се разрови Иречек или да се поразкаже за потомствените пазачи на фара.
Всичко тръгва от седмото чудо на света -  фарът на остров Фарос край Александрия, съществувал 15 века, изчезнал завинаги и без следа. И името фар оттам е тръгнало. Издигнат е 280 г. преди Христа по времето на египетския цар Птоломей ІІ, той е проектиран и построен от Сострат от Книдос с квадратна основа със страни от 180-190 метра, толкова и високи, та надвишавал и пирамидите. На върха през нощта се палела огромна клада от дървета, пред деня пространно огледало отразявало слънчевата светлина, така че се виждало до 50-55 км.      
Около всеки фар има нещо тайнствено, магнетично, вълшебно, някаква романтика. Според Николай Петев обратното продължение на фара е в оста на земята. В есето си "Фарът и неговият пазач" писателят ни напомня, че предупреждава за подводни, невидими коварни скали, а така също предпазва от плитчини. Той търси моряците, но и те винаги го търсят. Най-важното, че носи надежда, затова в него като в никое друго съоръжение има благородство. Във фара - заради надеждата и благородството - Петев вижда литературата, а в пазачите на фара - писателите.  Подсказва, че ако пазачите на светлината - писателите, са на мястото си, фарът ще свети,  ще търси читателите, а и те ще го търсят.
 

С 14% повече са банкрутите на фирми у нас

автор:Дума

visibility 692

/ брой: 131

Чуждите инвестиции нарастват с 47 на сто

автор:Дума

visibility 654

/ брой: 131

Сред първите в ЕС сме по поскъпване на имотите

автор:Дума

visibility 700

/ брой: 131

Испания има полза от мигрантите

автор:Дума

visibility 642

/ брой: 131

Украйна ще мобилизира и мъже над 60 години

автор:Дума

visibility 679

/ брой: 131

Четири държави отказаха да купуват оръжие от САЩ

автор:Дума

visibility 630

/ брой: 131

Накратко

автор:Дума

visibility 583

/ брой: 131

Касапинът на протест

автор:Александър Симов

visibility 677

/ брой: 131

Трагедията мигранти

автор:Таня Глухчева

visibility 653

/ брой: 131

Силата на корените ни вдъхновява

автор:Ина Михайлова

visibility 759

/ брой: 131

За какво ЕС ще изхарчи 2 трилиона евро... Евентуално

автор:Дума

visibility 642

/ брой: 131

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ