06 Юни 2025петък18:56 ч.

Иван Шишков, Снимка БТА

Експерти питат президента защо държи Шишков за министър

Състоянието на пътищата е в колапс въпреки похарчените 2,5 милиарда лева, заявяват от Института за пътна безопасност

/ брой: 27

автор:Дума

visibility 799

Институтът за пътна безопасност разпространи остро писмо, в което критикува министъра на регионалното развитие арх. Иван Шишков и атакува президента, който за втори път го поставя на важна управленска позиция в служебен кабинет (през 2021 г. архитектът бе заместник на Виолета Комитова в МРРБ). 

В писмото си ИПБ, неправителствена организация, която от години разкрива дефекти в изграждането и поддръжката на шосетата у нас, задава въпроса "за кого е толкова важен министър Шишков, за да бъде отново назначен в МРРБ при наличието на безспорни факти, че състоянието на пътищата е в колапс въпреки похарчените 2,5 милиарда лева през 2022 година".

Експертите на института припомнят, че през последните седмици бивши министри на регионалното развитие и благоустройството обвиниха сегашния, че е "отворил портала на корупцията", разплащайки милиарди левове на строителни фирми, без да има основание за това. И посочват, че с множество свои доклади и анализи са информирали държавния глава за "неудачното управление на пътищата". Според ИПБ със своето решение да постави арх. Шишков начело на МРРБ президентът улеснява всички политически партии в предстоящата предизборна кампания да употребят темата за окаяното състояние на пътната мрежа.

В последните си часове служебното правителство разпредели огромна извънредна сума по бюджета на МРРБ и АПИ за поддържане и строителство на пътища. Кабинетът се позова на извънредното си право да отпуска финансиране над лимитите въпреки липсата на одобрен бюджет за 2023 г. в случай, че следва да защити обществения ред. Не е ясно какво налага взимането на решение за разплащане в момента, след като строителните фирми чакат част от парите от дълго време, а казусът с незаконното строителство остава висящ и измененията в ЗУТ за уреждане на търпим статут на пътищата след проверка останаха за друг парламент. 

От института смятат, че АПИ вече е компрометирана структура и че е необходима радикална реформа в управлението на пътната мрежа на България. Те предлагат Агенция "Пътна инфраструктура" да се обедини с други две сродни агенции - "Безопасност на движението по пътищата" и "Автомобилна администрация", в мощна Държавна агенция "Пътна администрация". "Чрез тази нова структура за управление ще се приоритизира пътната безопасност, като се достигнат необходимите нива на ефективно управление. Ще се намали значително административната тежест. Новата структура ще се превърне в първостепенен разпределител на бюджетни средства и ще бъде държавният орган, отговорен за състоянието на безопасността на цялата пътнотранспортна система. Зад нея няма да може да се крият министри, отваряйки "корупционни портали", аргументират се от ИПБ.

Тръмп и Путин обсъдиха Украйна

автор:Дума

visibility 649

/ брой: 101

Румъния иска да приеме център по сигурността

автор:Дума

visibility 698

/ брой: 101

Гърция затяга контрола по пътищата

автор:Дума

visibility 675

/ брой: 101

Накратко

автор:Дума

visibility 597

/ брой: 101

Долу ръцете!

автор:Александър Симов

visibility 697

/ брой: 101

Не на конфронтацията с Русия!

visibility 795

/ брой: 101

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ