Експерти: Необходимо е безплатно отразяване на участниците в изборите
/ брой: 168
За регламент, който да урежда платеното и безплатното отразяване на предизборни кампании, се обявиха от Института за развитие на публичната среда при откриването на кръгла маса "Свободни медии за честни избори". От организацията са се запознали с практиката на 10 държави - Франция, Германия, Великобритания, Италия, Унгария, Гърция, Румъния, Сърбия, Албания и Македония. Те са представени чрез своите избирателни системи, отношението с медиите, като са прегледани регулаторните документи, обуславящи тези отношения. "Използвали сме данните на различни международни организации, които могат да представят тези взаимоотношения, като ОССЕ, като "Репортери без граници" и др.", обясни Антоанета Цонева. Обект на анализ е била политическа реклама, дали е платена, как се публикуват социологически изследвания и др.
Според Цонева България е уникална, защото политическата реклама е заплатена. Тя припомни, че обществените медии имат цени, определени от МС, и се наблюдават, докато никой не следи какво се случва в частните. "В другите страни има ограничение на времето, а в България няма такова нещо и в момента можеш да излъчиш всичко, което купиш. Платеното съдържание не се маркира нито в електронните медии, нито в пресата", заяви Цонева.
От организацията настояват да се регламентира режим за безплатно отразяване на участниците в изборите. "Освен че в България цялото отразяване е платено, ние имаме един дълбок проблем с немаркираното съдържание. Редакционното и платеното съдържание трябва да се разграничава. В България по време на избори може да се твърди, че това почти не се случва", алармира Цонева.