Екранна диета за подрастващи
/ брой: 289
Само преди дни стана известно, че българчетата са се засилили да покоряват челни места в класации по затлъстяване. Увеличава се броят на пухкавите малчугани на училищните скамейки, докато управляващите са захванали поредната реформа в образованието и се канят да променят часовете по физическо възпитание. В същото време от СЕМ се опитаха да направят дискусия и да задълбаят в темата - дали телевизионните реклами оказват неблагоприятно влияние у хранителните навици на подрастващите. Различни агенции, дирекции, комисии и институции започнаха да обясняват как следят търговските съобщения и се грижат за българчетата. В цялата дандания обаче се оказа, че няма ясна визия какво точно трябва да се направи, за да се ограничи прекомерният прием на вредни вещества, който залива все повече български домове.
Докато някои институции се опитват да градят "здравословни навици" в училища и детски градини със списъци какво е препоръчително да има в лавките и столовете, министри ведро се включиха в кампания на верига за бързо хранене и чинно приготвиха по няколко сандвича. Хората, отговарящи за социалната, здравната и земеделската политика, бяха показани по всички телевизии, вестници и новинарски емисии, докато слагат салатка в хлебчета. В същото време специалисти почти крещят, че българите пренебрегват готвените ястия и хапват сандвичи на крак. В ефира обаче шестват особи, които правят сандвичи, макар и прокламирани за "здравословни".
Телевизията не е електронна бавачка, констатираха вчера експерти и подчертаха, че родителите са тези, които трябва да възпитават децата и да им разясняват кое е правилно и кое не. Колкото и да са отговорни родителите, трудно ще успеят да се преборят с влиянието на медиите, които в желанието си да привлекат повече средства всекидневно пускат реклами на енергийни напитки, сокове, вафли и чипсове с безброй Е-та и консерванти... Когато всички деца пред блока са "въоръжени" с калорийни бомби, обилно поръсени с шоколад и какво ли още не, ябълката, която има детето ви, едва ли ще е най-изкусителният десерт.
Бонбони и шоколад, енергийни напитки, алкохол и лекарства шестват по всяко време в телевизионния ефир. Сериозни или забавни, шарени или едноцветни, рекламните послания се въртят нонстоп, а децата седят омагьосани пред неспирния поток от послания, търсещи поредната си жертва.
Необходима ли е екранна диета за децата или отново усилията да създадем здравословни хранителни навици у подрастващите са поредният бутафорен напън? Предстои да разберем. В следващия епизод от живота на децата ни.