Еколози: Заради трасето в Кресненското дефиле, България може да връща 500 млн. евро за "Струма"
Строежът на АМ "Струма" през Кресненското дефиле е незаконен, а на държавата може да й се наложи да връща около 500 млр. евро финансиране и за построените вече лотове в други части на магистралата. Това предупреди Даниел Попов от сдружение "За Земята" на пресконференция днес по повод отказа на АПИ да кандидатства за ново еврофинансиране за пътя през дефилето. Миналата седмица стана ясно, че Агенция "Пътна инфраструктура" се отказва от кандидатстване и ще преработва проекта, за да е в съответствие в екологичните изисквания.
Според екоекспертите от Коалиция "Да спасим Кресненското дефиле", колкото и АПИ да казва, че ще прецизира детайлите на българския проект и отново да ги изпрати в Брюксел, еврофинансирането няма да се състои, тъй като всичко трябва да се преработи основно, пише News.bg.
Попов е категоричен, че в отказания проект за строеж през Кресненското дефиле има две защитени територии, които нямат мерки и цели за опазване на защитените видове. Той предлага изцяло да се промени концепцията и да се избере проект извън Кресненското дефиле, като има два варианта - дългият тунел извън дефилето и източният вариант на магистралата.
Петко Ковачев от Института за зелена политика добави, че освен всичко държавата няма ясна цена за строеж на участъка. В анализа за 2018 г. на АПИ дългият тунел струвал 743 млн.евро, пълният източен вариант - 603 млн. лв., а избраният вариант - 415 млн. лв., която обаче за 2019 г. вече е поскъпнал на 639 млн. евро.
Ковачев обясни също, че към този момент има две наказателни процедури от Европа към проекта, именно свързани със строежа на "Струма" през дефилето. Едната е за вече извършено строителство и нарушаване на биоразнообразието, а от декември има още едно искане за наказателна процедура по директивата за пътна безопасност. Това показва, че АПИ не са си направили дори труда да направят одит за пътната безопасност, а основният им мотив за изграждане на магистралата винаги са инцидентите в дефилето, твърди експертът.
От Коалицията са категорични, че ако се започне нов проект, отново за строеж през Кресненското дефиле, ще следва нова процедура, ще се наложи връщане на средствата в размер на около 500 млн. евро за досегашните лотове, както и няма да бъде изплатена исканата сума за проекта.
Според Петко Ковачев трябва да се спре процедурата, да се изготви ПУП на източния тунел и да се започне подготоква за избор на изпълнители, както и да се преработи докладът по ОВОС.