26 Юни 2024сряда11:45 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

ЕХО ОТ БЪДЕЩЕТО НА БЪЛГАРИЯ

/ брой: 66

visibility 54

Славчо Кънчев*

Преди 1989 г. споменеше ли се Швейцария, то обикновено беше позоваване на пропагандното клише на Тодор Живков за "превръщане на България в Швейцария на Балканите". Но авторът му визираше единствено икономическия просперитет на Швейцария. И в никакъв случай не е имал предвид държавния модел на управление на тази европейска страна.
Понеже демокрацията на Швейцария е основана на принципа "Народът е решил, народът има право". Все пак, ако у някого е налице и най-малкото съмнение доколко това правило е с реален потенциал във всекидневието на тази страна, е достатъчно, за да се раздели с недоверието, да се запознае с монографията "Швейцарският модел. Силата на демокрацията" на проф. Венелин Цачевски  (София, 2013 г., изд. "Изток-Запад") - автор на десетки книги и научни изследвания, посветени на развитието и външната политика на България, международните отношения и икономическото сътрудничество на Балканите, европейската интеграция.
Наистина

пряката демокрация не е швейцарски патент

Съвкупната история на древногръцките полиси - градовете държави, е изпълнена с борби и стълкновения между демократичното и олигархичното движение. Привържениците на демокрацията се стремели към такъв държавен строй, при който върховната власт би принадлежала на преобладаващото мнозинство от граждани, организирани в народно събрание. Но такова събрание, в което демосът непосредствено, а не чрез избрани представители, да създава закони и да взима решения. В противоположност на демократите привържениците на олигархията се стремели към такъв държавен строй, при който целият набор от граждански права и фактическата възможност за участие в управлението да бъдат предоставени само на най-богатите граждани.
Дори и понастоящем пряката демокрация и държавният неутралитет - другата доминанта в политиката на Швейцария, не са единствено нейно ноу-хау в съвременните условия. В една или друга степен те съществуват и в редица други страни във и извън Европа, но Швейцария заема уникално място.
Ето че повече от век и половина швейцарските граждани участват - чрез референдуми, пряко и активно във вземането на най-важните решения в развитието, вътрешната и външната политика на страната - общо 582 проведени референдума за периода 1848-2012 г. Но всъщност този брой не отразява фактическото множество на предложените за референдуми въпроси, тъй като много често по време на един референдум са били поставени на гласуване по няколко напълно отделни тематични въпроса.
Референдумите отдавна са се превърнали в символ на демокрацията в Швейцария.

Референдумите играят незаменима роля

за поддържане на единната структура на тази държава, състояща се от 26 отделни кантона с висока степен на автономност и различие помежду им, три големи езикови и културни общности: немска, френска и италианска, две господстващи религии - католическа и протестантска, както и имигранти, възлизат на почти една четвърт от населението.
Къде е силата на швейцарската държавна и политическа система? Именно в аналитичното изложение, чрез което е достигнато до комплексния отговор на този въпрос, е ценността на труда на проф. Венелин Цачевски. Изначало създадената през 1291 г. и постоянно усъвършенствана в съответствие с ценностите на демокрацията, във функционирането на швейцарската държавност е залегнал принципът на осъзнатата необходимост от вътрешно единство, постигането на съгласие на основата на диалога и взаимните компромиси, в името на общите цели и интереси, при безусловното признаване и изпълнение на волята на мнозинството от швейцарските граждани. В монографията е направен исторически преглед на генезиса и развитието на идеята за пряката демокрация, в съчетание с представителната, като форма на управление на Швейцария. Създаването на

стабилен и ефективен модел на управление

в рамките на конфедерацията, преминава и през шест граждански войни - от началото на ХVI до средата на ХIХ в. - следствие на вътрешното противопоставяне особено на религиозна основа. Горчив и кървав исторически опит, но затова пък дълбоко осмислен.
Основни средства за пряката демокрация в Швейцария са задължителните и факултативните федерални референдуми, както и народните инициативи. Чрез задължителните референдуми се извършва пълна или частична ревизия на федералната конституция, присъединяването на Швейцария към организации за колективна сигурност или наднационални общности и приемането на федерални закони, които са обявени като спешни, но са лишени от конституционна база и чийто срок на валидност е по-голям от една година. Задължителни федерални референдуми се провеждат и при промяна на броя и статута на кантоните в Швейцария. Референдумите, които са задължителни, се инициират или от федералното събрание (парламентът), или по искане (народна инициатива) на най-малко 100 хиляди граждани.
Освен задължителните референдуми в действащата швейцарска конституция са регламентирани също и консултативните референдуми, които се провеждат по искане на най-малко 50 хиляди избиратели, тоест около 1,3% от всички швейцарски гласоподаватели.
Неминуемо се оформя заключението за ограничения периметър на действие на

пряката демокрация в България

в сравнение с швейцарския модел. В България, съгласно чл. 10 на Закона за пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление, предложение до Народното събрание за произвеждане на национален референдум може да бъде направено от инициативен комитет на граждани с избирателни права, събрал не по-малко от 200 хиляди подписа на гласоподаватели. В същия член е записано, че Народното събрание приема решение за произвеждане на национален референдум, когато това е поискано от инициативен комитет, с подписка, съдържаща подписите на не по-малко от 500 хиляди български граждани с избирателни права. Това означава, че Народното събрание е законово задължено да насрочи национален референдум, поискан от българските граждани с избирателни права, чийто брой е съответно пет и десет пъти по-голям от този на швейцарците, които трябва да подкрепят двата вида народни инициативи за провеждането на федерален референдум в Швейцария. В същото време числеността на жителите на  Швейцария е с около 500 хиляди души по-голяма в сравнение с България.
Както обобщава авторът, механичното копиране на швейцарския модел едва ли е възможно, поне не на настоящия етап от историческото развитие на България. Финалният извод на проф. Венелин Цачевски е, че ние имаме потребност, в съответствие с българските специфични национални условия, да използваме пълноценно както опита на Швейцария, така и на другите развити демократични страни. Ето как България би могла да съкрати пътя, който трябва да измине, за да се доближи, а в перспектива да достигне демократичните стандарти в тези държави.

*Авторът е председател на УС на Асоциацията за борба против корупцията в България
 

Джулиан Асанж излиза на свобода

автор:Дума

visibility 74

/ брой: 119

Еманюел Макрон плаши с гражданска война

автор:Дума

visibility 73

/ брой: 119

Мицкоски иска промяна на преговорната рамка

автор:Дума

visibility 71

/ брой: 119

Накратко

автор:Дума

visibility 61

/ брой: 119

Колко да е ново?

автор:Ина Михайлова

visibility 349

/ брой: 119

Учи здраво, за да печелиш добре

автор:Аида Паникян

visibility 81

/ брой: 119

Мъченикът на свободата

автор:Александър Симов

visibility 60

/ брой: 119

Колкото повече, толкова повече...

автор:Юлия Кулинска

visibility 73

/ брой: 119

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ