Едва ли
/ брой: 47
Вероятно малко хора си спомнят, че антимонополната комисия направи поредица от секторни анализи за пазара на горива у нас. Последният от тях дойде преди две години след масови протести в страната заради необосновано високите цени по бензиностанциите. Очаквано основният извод във всичките тези доклади бе, че картел на този пазар няма. Едва ли обаче има обикновен потребител, който да вярва на подобно твърдение. Сегашната ситуация, без да е необходим някакъв анализ, отново доказва, че пазарът у нас е картелиран. В момента петролът е най-евтин от близо тридесет години и въпреки това нито една от веригите бензиностанции не смее самосиндикално да сваля цените. Не е трудно да се прогнозира, че всички ще го направят заедно, в един и същ момент. А без негласни договорки това няма как да стане.
До края на седмицата цените на горивата по бензиностанциите вероятно ще намалеят с 15-20 стотинки. Въпреки грандиозния спад на цената на нефта на международните пазари, започнал още в края на януари, до момента това не намери отражение върху цената на бензина и дизела. Мудната реакция на търговците на горива при спад на цените на петрола не е нещо ново за българския пазар, който се коригира бързо, само когато цената върви нагоре. През 2012 г. отново имаше подобен проблем на международните пазари и цената на петрола стигна около 150 долара за барел. На бензиноколонките горивата се продаваха за 2.50-2.60 лв. за литър. Когато петролът поевтиня два пъти, цената на литър гориво за крайните потребители стана 2.40-2.45 лв. Редовното оправдание на петролните компании за забавената корекция на цените при спад на цената на петрола е натрупването на запаси. Използва се и друго обяснение - цените в България са най-ниски в сравнение с други страни от ЕС. Дали обаче натрупаните евтини запаси по времето на евтиния петрол ще се продават на ниски цени и когато нефтът започне да поскъпва. Едва ли.