11 Август 2020вторник16:38 ч.

ДУМА - автостраница №400

АвтоВАЗ навърши 44 години

/ брой: 170

автор:Дума

visibility 1797

Вярна на интересите на своите читатели, сред които не на последно място е железният колесен член на българското семейство автомобилът, ДУМА закръгли своите автостраници на ни повече, ни по-малко от 400. И те не са всичките, защото ДУМА, като продължител на в. "Република", наследи и автомобилната му страница. И може би най-доброто за юбилея на страницата "Колела" е да научим за още една годишнина с четворки в нея - тази на АвтоВАЗ, чиито изделия бяха и все още остават сред най-любимите за нашите автомобилисти, особено за тези, които нямат възможност да се возят на скъпи черни джипове, придобити в повечето случаи с откраднати от народа пари.

АвтоВАЗ навърши 44 години
На 20 юли 1966 г. е подписано знаменитото постановление на правителството на СССР "за строителство в гр. Толиати на автомобилен завод". Заводът е построен само за три години и през април 1970-а от конвейера му слиза първият автомобил ВАЗ-2101. Това е леко променен Fiat 124, който през 1966 г. спечели титлата европейски "Автомобил на годината" и по това време е един от най-съвременните автомобили в света. Е, би могло на мястото на Fiat 124 на вазовския конвейер да тръгне Renault 16, но френският автомобил бил сметнат за прекалено авангарден заради купето му хечбек, пък и в сделката по това време се намесва и голямата световна политика. Хитрите италианци правят и бизнес предложение, което е доста по-добро от това на французите, съветската страна го харесва и първият истински масов съветски автомобил получава италиански, а не френски корени.
Волжският автогигант е правен с много смели бизнес разчети за времето си - производствената му мощност възлиза на 600 000 автомобила годишно при вътрешен пазар по това време в СССР малко над 200 000 леки коли. Естествено, би могло да се реализират и повече, но мощностите на ГАЗ, АЗЛК, ЗАЗ и Ижевския автозавод не позволявали да се прави по-голяма бройка коли. Именно ВАЗ трябвало да попълни дефицита, но и въпреки това бизнес планът бил повече от смел, но задминал всички очаквания.
ВАЗ-2101 и неговите следващи модификации - ВАЗ-2102, 2103 и особено 2106, се приеха от неразглезените соц. шофьори не само в СССР, но и в останалите страни от СИВ с овации, чакането за закупуването от националните мототехники траеше с години, въпреки че цифрите за вноса и продажбите на нови коли у нас от порядъка на 100 000 коли годишно в момента са непостижима мечта за членовете на сегашния съюз на вносителите на автомобили в България. 
През 1976 година в серия влиза легендарната Нива - първата самостоятелна разработка на вазовските конструктори и първият в света всъдеход със самоносеща каросерия. След нея на бял свят излезе разработеното с помощта на инженерите от Porsche автомобилно семейство ВАЗ 2108/09. Тогава изглеждаше, че бъдещето пред Волжския автогигант е светло и радостно. Но дойде средата на 90-те години на миналия век с повече от сериозна икономическа криза и разпадането на свърхдържавата СССР. И там, и в останалите страни от бившия соц. лагер нахлу вълната на старите и нови автомобили от Европа, на чийто фон продукцията на АвтоВАЗ изглеждаше откровено неконкурентоспособна. Наистина, вазовци успяха да пуснат в серия още някои предишни съветски разработки - ВАЗ-2110 и новата Нива, в производството на която умело се включиха американците от General Motors и добавиха в името й Chevrolet. Успяха да стартират и дребносерийното производство на неуспелия на пазара миниван Надежда и пуснаха на конвейера семейството на Лада Калина, което по всяка вероятност ще остане в историята на руската автопромишленост като последната национална разработка.
Дотам беше и резервът на вазовските конструктори от съветските години. 
Независимо че дори и днес делът на АвтоВАЗ на руския пазар е почти 30%, е повече от ясно, че перспективите пред Волжския автогигант са доста мъгляви. Разработките на нови модели се проточват с години, докарването им до финален, конвейерен стадий е непрекъснато проблематично. Кристално ясно ставаше, че единственият изход от сложната ситуация е само международен алианс с голям световен автопроизводител.
Това и се случи през 2008 година, когато 25% от акциите на АвтоВАЗ купи френският концерн Renault. Това означаваше, че французите ще са основният фактор при определяне политиката на развитие на най-големия руски автозавод, и започвайки от 2012-а, АвтоВАЗ ще стартира производството на леко модифицирани варианти на автомобилите от семейството Renault Logan.
Как се върти и повтаря историята! През 60-те години на миналия век руско-френската работа не стана, но след 40 години нещата се получиха. Няма съмнение, че след приключването на конвейерния живот на ладите Приора и Калина на тяхно място ще тръгнат съвременните модели на алианса Renault-Nissan. А дали това ще е успех, подобен на този отпреди 44 години, може да реши единствено и само негово величество купувачът!


Лада Калина


Лада Приора

Автобусните превозвачи поискаха по-нисък ДДС

автор:Дума

visibility 190

/ брой: 152

Затварят хотели по морето

автор:Дума

visibility 269

/ брой: 152

Любомир Дацов: С мерките правителството купува симпатии

автор:Дума

visibility 296

/ брой: 152

Добивът на домати и пипер се срина

автор:Дума

visibility 247

/ брой: 152

Евакуираха Доналд Тръмп след стрелба край Белия дом

автор:Дума

visibility 210

Масови протести след изборите в Беларус

автор:Дума

visibility 263

/ брой: 152

Основателят на "Белите каски" е мамил Запада

автор:Дума

visibility 374

/ брой: 152

Протестен марш на пробудения дух

visibility 419

/ брой: 152

Анатомия на един протест

visibility 459

/ брой: 152

Датата

автор:Дума

visibility 181

/ брой: 152

Живко Георгиев: Властта няма друг ход, освен оставка

автор:Дума

visibility 647

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ