Доц. Околийски: Не трябва да допускаме цяло поколение да занемари образованието си
Трябва да се намери кръстопът между интересите на децата да получат образование и запазването на тяхното здраве, подчерта в интервю за „Хоризонт“ представителят на на Световната здравна организация за България доц. Михаил Околийски. Търси се преодоляване на дългосрочния риск от загуба на добро образование, изтъкна той в предаването "Преди всички".
„В образованието може да се говори за това, че едно поколение в момента е в риск да занемари образователните си способности, което ще го придружава цял живот“, коментира Околийски.
Не е възможен универсален подход, трябва да се отчитат спецификите на отделните региони и възрастта на учителите, смята експертът. Дистанционното образование по думите му по никакъв начин не може да компенсира присъственото. Трябва много внимателно да се види на кои деца и в кои възрастови групи да се препоръча носенето на маски. „Ние препоръчваме децата над 12 години да се държат като възрастни, тоест да носят маски, както и учителите им.“
СЗО е приключила първия етап на изследване, касаещо поведенческите фактори и рискове при справяне с пандемията, съобщи доц. Михаил Околийски.
„Виждаме, че България е на едно от първите места по конспиративни теории. Има много групи хора, които не споделят тезата, че коронавирусът е много рисков, че пандемията съществува и тези вярвания те предават и на децата си, които не са мотивирани да спазват физическа дистанция, когато се върнат в училище.“
Вредно е внушението, че учителите не желаят по никакъв начин да се включат отново в дигитално обучение. Получава се изкуствено създадено противопоставяне между учители и родители, посочи пред БНР Пламена Николова, програмен координатор "Образование" в Националната мрежа за децата. „Което министерството създаде благодарение на това, че пропиля цялото лято, вместо да направи добра и стабилна подготовка.“
Остава малко време до 15 септември и никой няма яснота какво ще се случва. Има най-общи препоръки, но как точно ще се организира обучението и как ще се преминава от една форма в друга остава неясно, коментира Пламена Николова.
Паралелен формат, в който учителят преподава в клас и това се следи от деца онлайн, е неефективен и за децата в клас, и за тези в домашна среда, „колкото и лесно да изглежда“, смята Пламена Николова, която е бивш учител.
От Националната мрежа за децата са застъпници на варианта, в който учители от рисковите групи могат да преподават онлайн на децата, които попадат в списъците със заболявания, опасни за присъствена форма на обучение.
Най-базисното е връщането в училище да е съпроводено с по-строги санитарно-хигиенни мерки, посочи Николова.