Достойно представяне на "Децата на Орфей" на Анкарския хоров фестивал
/ брой: 72
Проф. Емил Янев
Петото издание на Анкарския хоров фестивал се състоя този месец в столицата на Република Турция. То беше посветено на паметта на именития турски композитор и обществен деец проф. Музафер Аркан, което имаше силно възпитателно въздействие върху публиката и показва наличието на една благородна традиция по отношение на креативните турски граждани.
По традиция осъществяван под егидата на Балканския хоров форум, на фестивала се изявиха 7 състава от България, Кипър, Сърбия и Турция (4 на брой). Българското хорово изкуство беше представено от вокалния ансамбъл "Децата на Орфей", създаден през 1994 г. Веднага трябва да се отбележи, че неговите изпълнения бяха от трите най-впечатляващи артистични изяви във фестивалната програма. Това се дължеше не само на добре подбрания репертоар, а и на отличната му интерпретация, която завладя публиката. Под ръководството на именитата българска хорова диригентка Венеция Караманова е създаден пълнокръвен артистичен певчески състав, чието изкуство притежава истински професионални качества. Това най-ярко пролича при перфектните изпълнения на "Драгана и славей" от Филип Кутев, "Дуйни ми, ветре" от Николай Кауфман, прочутата композиция на Джузепе Верди "Лауди алла Верджине Мария", турската народна песен "Теменужки в градината", обработена за хор от Истенихан Тавилоглу, и други, създали празничната атмосфера в концертната зала на Президентския симфоничен оркестър.
Висока изпълнителска класа демонстрираха още смесените хорове "Лицеум" от Крагуевац - Сърбия, под диригентството на проф. Милойе Николич, и "Резонанс" от Истанбул, под диригентството на Бурак Онур Ердем. Специално трябва да се отбележи изявата на "Лицеум", който по много убедителен начин претворява и осъвременява практиката на хоровото участие в античните гръцки театрални спектакли.
При това забележително представяне на "Децата на Орфей" не може да не се посочи и един печален факт в българската реалност - въпреки че изпълняваше важен компонент от държавната културна политика - за разширяване на международния артистичен обмен, хорът не получи никаква финансова подкрепа от държавата и Столичната община за това - сякаш участието във фестивала беше "частна инициатива" на певците и диригентката!? Така ли биха постъпили, ако се отнасяше например за спортно събитие?...