До 113% поскъпват стоките от производителя до потребителя
Закон, който да ги защити от диктата на големите търговски вериги, поискаха браншовици
/ брой: 231
Цената от производителя до потребителя за редица продукти нараства от 29% до 113%, което е в резултат на действията на търговците. Това каза Славчо Петров от Федерацията на независимите синдикати в хранително-вкусовата промишленост, цитиран от БНР.
Той обясни, че още миналата година е бил изграден инициативен комитет, който е предложил да се регламентират взаимоотношенията между производителите и големите търговски вериги.
Проблемът е двупосочен. Големите търговски вериги извиват ръцете на производителите. От другата страна играят много умело на полето на търговията, изтъкна Петров.
България е единствената европейска държава, членка на ЕС, която няма адекватен закон за защита от натиска и диктата на големите търговски вериги, чието влияние все повече се разраства. Това обявиха на пресконференция вчера от Инициативния комитет за честна търговия, обединяващ производители от всички браншове на хранително-вкусовата промишленост с близо 1400 предприятия и над 240 хил. работници, съобщи БТА.
Според Евгени Иванов, председател на Инициативния комитет, търговските вериги, супермаркети и магазини вече контролират достъпа на потребителите до продукцията ни до степен, даваща им възможност да налагат крайно несправедливи търговски условия. Те прехвърлят голяма част от оперативните си разходи на производителите, а договарянето на цените е заменено с безцеремонно и ултимативно диктуване на търговски условия и плащания, посочи Иванов. Според българските производители в резултат на този натиск е и появата на пазара на продукти с ниско качество и съмнителни потребителски свойства, което е във вреда на потребителите.
От Инициативния комитет алармираха още, че в момента разпределението на добавена стойност при продажбата на продуктите е несправедливо, противоречи на всякаква пазарна логика и силно ощетява българските производители и доставчици. Голям удар срещу тях са още стоките, които отделните вериги пускат като собствени марки, или т. нар. бели стоки. Така на практика нашите производители безлихвено кредитират чуждите търговци, а парите на българския потребител се насочват не в националния бюджет, а в чужди икономики, смята Мариана Кукушева, председател на Федерацията на хлебопроизводителите и сладкарите в България.
Като инициатори на проектозакон, който да регламентира взаимоотношенията по веригата производител-доставчик-търговски вериги, представителите на хранително-вкусовия бранш заявиха, че са крайно недоволни от предложения от експертите на Министерството на икономиката, енергетиката и туризма (МИЕТ) вариант, представляващ изменение на Закона за защита на конкуренцията. Според тях той изцяло игнорира основните искания на българския бранш, включително и с отказа да се регламентират отложените плащания на търговските вериги, с което изцяло обслужва техния интерес.
Те предупредиха, че ако държавата не влезе спешно в ролята си на регулатор, ще прибегнат и до различни форми на протестни действия.
Медът поскъпва двойно между цена на едро и дребно
Дана РУСЕВА
От 3,60 до 4 лв за килограм мед предлагат търговците, съобщи на Есенния фестивал на меда и пчелните продукти в Добрич Янко Янков - зам.-председател на Съюза на българските пчелари. На дребно по пазарите цените за полифлорен мед са около 7,50 лв. за кг, за монофлорния - около 9 лева, а за мановия мед - около 10-11 лв. В големите градове цената била още по-висока. Според него нормалната изкупна цена на меда трябва да е около 5 лв. за кг. Сушата, която продължи в страната повече от 100 дни, също повлия на добиваните количества от здравословния продукт, казват пчелари.