Дерайлирал влак
/ брой: 206
Само за година загубата в БДЖ от превоза на пътници се е увеличила с 2 милиона лева, стана ясно вчера. Причината - намалелият брой на влаковете и влошаването на качеството на услугата, заради което пътниците избират друг вид транспорт. Нека припомним, че в края на 2011 г. бяха закрити над 250 линии. Тогавашното ръководство обяви, че ще реформира БДЖ и въведе нов график на работа на влаковете. Реформите се сведоха до съкращаване на персонал и закриване на голям брой линии и вагони, предимно до малки населени места, което остави десетки хиляди без удобен транспорт до работното им място. Това предизвика множество протести и стачки по места.
Мотивите за мерките бяха лошото финансово състояние на дружеството. А него кой го предизвика? Сумата, която се предвижда за поддържане на подвижния състав всяка година, е 50-60 милиона. Това е константна сума. Отделно има бюджетна субсидия за функционирането на жп дружеството. Отделно се залагат по 20 милиона за закупуване на нови влакове. В една страна - членка на ЕС, в ХХI век един от основните видове транспорт трябва не само да се поддържа, но и да се развива. За какво обаче са инвестирани тези средства не стана ясно, ако се съди по апокалиптичното състояние на държавните железници, в което ги остави ГЕРБ.
Мръсотия, бълхи, блъсканица, мизерия - това е обичайната обстановка за клиентите на БДЖ. Влаковете закъсняват, пропускат гари, а ако дойдат, може и да не успееш да се качиш, защото една мотриса вози пътници като за три. И инцидентите не закъсняват. Да четем за жп катастрофи и инциденти стана обичайно през последните години. На фона на разрухата и липсата на каквито да е градивни реформи, това комай беше единствената "новост" за държавния мастодонт в последните две години - нелепи за цивилизована страна инциденти, последвани от още по-нелепи обяснения.
Междувременно задълженията набъбваха, при все, че при непрестанното орязване - на персонал, заплати, придобивки, линии, би следвало да се спестяват средства. Въпреки грандиозните обещания за спешни реформи в БДЖ, които да ги издърпат настрани от пътя към фалита, с всички действия управниците тласкаха железниците точно към такъв фалит.
Човек би казал, че никой в държавата не се е занимавал през тези години с жп дружествата, или че те умишлено са тласкани към фалит и приватизация. Липсата на каквито и да е усилия за подпомагане на "Товарни превози" пък доведе до драстично намаляване на клиентите на дружеството. Ако преди 4 години пазарният дял на дружеството е бил 80%, то той в момента е намалял до 50 на сто. А факт е, че железниците се издържат основно от товарни превози, пътническите са по-скоро социална дейност. Когато на хората им писнеше, правеха живи вериги пред релсите, а служители стачкуваха, докато някой не се стресне - нещо знаково за реформите на ГЕРБ. Доколко новите реформи ще бъдат различни, предстои да видим.